Když dostanete v restauraci „podmírák“, řekněte si o kalibr

Praha – V českých, moravských a slezských restauracích má sládek Libor Vávra dobrou zkušenost se servírováním piva, výčepní a provozovatelé se podle něj snaží poskytovat kvalitní služby. Když ale přinesou pivo pod mírou, host si může vyžádat kalibr a překontrolovat, jaký objem piva to dostal.

„V každé provozovně by měla být ocejchovaná sklenice – takzvaný kalibr, zákazník ho může na vyžádání dostat a může si pivo, potažmo jakýkoli nápoj, přeměřit. Samozřejmě by se před tím neměl piva napít,“ upozorňuje sládek. Dodává s nadsázkou, že by horlivou kontrolu neměli lidé nadužívat, v restauraci by podle něj měla panovat přátelská atmosféra.

Načepovat pivo se všemi náležitostmi a se správnou mírou představuje tvrdý oříšek, který vyžaduje bohatou zkušenost výčepních. „U piva českého typu je vždycky těžké natočit ho tak, aby pěkně vypadalo a mělo i správnou míru. Chce to velikou zkušenost, protože má svá specifika… Je složité dosáhnout krásné, husté pěny a zároveň trefit tu správnou míru,“ podotýká Libor Vávra.

Zákon je v tomto ohledu nekompromisní, spotřebitel má dostat takovou míru nápoje, která je deklarována v nápojovém lístku. Jakékoli počítání, o kolik pod ryskou je a podobně, je z legislativního hlediska bezpředmětné. Pivo by podle normy mělo být natočeno tak, aby tekutina dosahovala k rysce a pěna byla nad ryskou.

Podle sládka Libora Vávry platí, že by předěl mezi pivem a pěnou měl dosahovat zhruba jeden centimetr pod ryskou sklenice ve chvíli, kdy se pivo servíruje k hostovi. Hříšníky proti poctivému točení zlatavého moku vnímá, ale zkušenost mu říká, že se hospodští a výčepní snaží pivo nešidit.

  • Na servírování piv v českých restauracích se zaměřil i pořad ČT Černé ovce. Reportáž přinesou 24. dubna.