První Railjet pro ČD přijel z Rakouska, cestující sveze v červnu

Břeclav – Česko-rakouské hranice překročila první ze sedmi netrakčních jednotek Railjet, které si objednaly České dráhy. Od příštího roku budou jezdit z Prahy do Vídně a Štýrského Hradce. První z českých railjetů čekají přípravy k zahájení provozu, cestující by se jím měli svézt po červnové změně jízdního řádu.

Jednotka Siemens Viaggio Comfort, která od Rakouských spolkových drah (ÖBB) a posléze i Českých drah dostala komerční název Railjet (tedy kolejový tryskáč) v modro-šedých barvách ČD vzbuzovala pozornost již při testech na rakouských kolejích a o to větší rozruch udělala při své cestě do pražského depa. Hranice překročila odpoledne u Břeclavi a zamířila na Brno a dále do Prahy. Odtud by mělo celkem sedm jednotek společně s dalšími v barvách ÖBB jezdit od příštího roku na lince Praha – Vídeň – Štýrský Hradec.

Podle mluvčího ČD Petra Šťáhlavského by se ale cestující v modro-šedém railjetu měli poprvé svézt již dříve. Nasazení první soupravy na některé spoje plánují dráhy v polovině roku. Do té doby se na ní bude školit personál a jednotka se bude připravovat na provoz.

Místo šestnácti jednotek jen sedm

Railjet neboli Viaggio Comfort bude v parku ČD první zcela nové vozidlo pro dálkovou dopravu od roku 2007. Od té doby probíhaly především rekonstrukce starších vagonů či ojedinělé nákupy ojetých vozů ze zahraničí. Nákup jednotek byl pro dráhy komplikovaný, jednat o něm začal někdejší management Petra Žaludy již v roce 2010. Tehdy drahám nabídly ÖBB, že jim postoupí nevyužitou opci na šestnáct souprav. Nakonec přes výhrady plzeňské Škody ČD jednotky zakoupily. Vzhledem k tomu, že dráhy objednávku nakonec snížily na sedm kusů, dostaly dodatečně za smlouvu se Siemensem pokutu od Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže.

Dráhy v minulosti uvažovaly o pořízení dalších osmi jednotek, které mohly být dokonce osmivozové. To ale krátce po odvolání Petra Žaludy zakázala dozorčí rada.

230 km/h za 100 milionů eur

České railjety se částečně liší od svých protějšků jezdících v červeno-šedých barvách ÖBB. Stejně jako ony sice nabízejí tři třídy (druhou, první a business), ale v jiném poměru – obchodní a první třída zabírají pouze jeden vůz, ve druhém je bistro a dalších pět vagonů je druhé třídy. ÖBB mají o jeden vůz první třídy více na úkor třídy druhé. V případě ČD mají railjety 442 míst k sezení, z toho 42 je první třídy a 6 v třídě business. „Nabídne velmi moderní interiér, komfort, například dětské kino,“ popsal Petr Šťáhlavský.

Netrakční jednotky s podvozky SGP-400 mají maximální rychlost 230 km/h. Protože však nemají vlastní pohon, samotné se vůbec nerozjedou. ČD se nakonec dohodly s ÖBB na využívání lokomotiv Taurus (Siemens ES64U4), které patří rakouskému dopravci. Část z nich dostalo barevné schéma ČD, také ony mohou vyvinout až 230kilometrovou rychlost, již však na trase z Prahy do Štýrského Hradce nevyužijí (více o railjetech čtěte zde).

Za sedm jednotek zaplatí ČD zhruba 100 milionů eur. Cena v korunách nakonec činí 2,74 miliardy korun, po loňské měnové intervenci České národní banky se ale zvýšila. Dalších 25 milionů korun má činit pokuta od ÚOHS, proti které ale dráhy podaly rozklad.