Chládek chystá povinnou matiku i zlevnění. Audit ukázal chyby ve financování

Praha – Začaly státní maturity, na 1 174 školách k nim jde více než 87 500 žáků. Jako první se v osm hodin začaly psát testy z matematiky, odpoledne pak písemka z angličtiny. Oproti loňsku se zkoušky nijak výrazně nemění, novinky plánuje ministerstvo školství až v příštích letech. Ministr školství Marcel Chládek (ČSSD) chce povinnou maturitu vedle českého a cizího jazyka i z matematiky. Zároveň chce celý proces během několika let výrazně zlevnit – i za pomoci elektronizace. Audit zadaný ministerstvem prý ukázal, že bylo na státní maturity nehospodárně vynaloženo 82 milionů korun.

Letošní zkoušku dospělosti dnes zahájil ministr na pražském Gymnáziu Jana Nerudy. Maturantům popřál štěstí a při té příležitosti zavzpomínal na svou maturitu z ruštiny, kdy psal slohovou práci o Juriji Gagarinovi.

Chládek chce povinnou maturitu ze tří předmětů

Kromě zkoušky z češtiny povinné pro všechny si coby druhý předmět vybralo 36 procent studentů maturitu z matematiky. Ostatní budou maturovat z cizího jazyka, přičemž 86 procent z nich si vybralo angličtinu. Ministr by chtěl, aby se z matematiky maturovalo povinně. „Matematiku potřebujeme i v běžném životě… Studenti ale musí vědět už v prvním ročníku, z čeho budou maturovat,“ podmínil změnu Chládek. Povinná maturita z předmětu, který sám Chládek označil za „strašáka“, by tak mohla být v roce 2020. 

S návratem matematiky mezi nedílnou součást maturit souhlasí také opoziční senátor za ODS Miloš Vystrčil. Jde podle něj o unikátní předmět v tom, že procvičuje mozek a logické myšlení. „Matematika není o tom, jestli umíte bravurně derivovat či integrovat, ale o tom, abyste se naučili myslet, abyste nebyli líní přemýšlet a procvičovali logické myšlení,“ říká senátor, sám bývalý učitel matematiky.

Písemné zkoušky potrvají do 13. května, výsledky dostanou žáci 16. května. V ten den také začínají ústní zkoušky státní maturity. Protokol s celkovými výsledky by žáci měli mít do 16. června. Kromě státních maturit školy pořádají také vlastní, takzvané profilové maturity z odborných předmětů.

Státní maturity 2012
Zdroj: ISIFA
Autor: VLP

Studenty čeká elektronické testování, má se tím uspořit

Audit ministerstva podle Chládka ukázal, že bylo v minulosti neefektivně vynaloženo přes 80 milionů korun. Chyby byly zjištěny při čerpání peněz z EU na přípravu maturit, a to za dosavadní čtyřleté období. Výsledky auditu ukazují podle Chládka na „administrativně technická pochybení“. Byly například špatně zadávány veřejné zakázky, uchazeči, kteří nesplnili podmínky, nebyli vyloučeni ze soutěže. Nebyly také dodržovány jednotkové ceny a mzdové náklady. Podle ministra se k tomu nyní budou muset vyjádřit odpovědní lidé z centra pro přípravu maturit Cermat.

Náklady na letošní zkoušky jsou 154 milionů korun, díky zmenšení administrativy je to asi o sedm milionů méně než loni. Například na Slovensku ale stojí maturity jen deset milionů. V budoucnu by se měla písemná část maturit skládat na počítači. Témata slohových prací by se vyhlašovala v rozhlase a televizi - Chládek počítá, že u češtiny by se tak mohlo stát už v roce 2016. Ústní část zkoušky by byla v režii samotných škol.

Vyhlášení témat ve veřejnoprávních médiích by přineslo další úspory - zadání testů a písemek nyní do škol rozváží najatá auta v zapečetěných krabicích. Ředitel společnosti EDUin Zdeněk Slejška v této souvislosti ale varuje, že přes počítač lze ověřit jen některé typy dovedností. 

Video Chládek chce povinnou maturitu i z matematiky
video

Chládek: Chci povinnou maturitu z češtiny, cizího jazyka a matematiky

Chládek: Chci povinnou maturitu z češtiny, cizího jazyka a matematiky

Brífink ministra školství Chládka

Kritizované smlouvy na logistické zajištění maturit letos končí, ministerstvu ale při změnách svazují ruce i pravidla EU. Ta totiž na přípravu zkoušek také přispěla. Audit, který si nechal Chládek zpracovat, navíc ukázal, že na státní maturity bylo nehospodárně vynaloženo 82 milionů korun.

Pro učně mistrovské zkoušky - aby se nesrovnávalo nesrovnatelné

Změn zřejmě dozná i úroveň maturit. Podle kritiků je současná podoba příliš lehká pro gymnazisty, naopak pro učně místy příliš náročná. „V budoucnu bych chtěl jednu maturitu pro gymnázia a jednu pro střední odborné školy,“ zopakoval Chládek také svůj záměr, který počítá se zavedením mistrovských zkoušek pro učně. Tyto zkoušky by byly určené absolventům s několikaletou praxí a odpovídaly by maturitě. 

Podle ředitele EDUinu jsou státní maturity nyní uživatelsky příjemnější, studenti mají více informací než v době zahájení projektu. „Je ale důležité diskutovat o tom, jak by měla maturita vypadat v budoucnu - ve světě se už uvažuje o jiných typech zkoušky, které lépe ověřují to, co studenti umí,“ domnívá se Slejška.