Čtvrt roku od nástupu preventistů: Ubylo udělených pokut i recidivistů

Brno – Už čtvrt roku působí v brněnské hromadné dopravě tzv. preventisté. V neonové vestě kontrolují cestujícím doklady a dohlížejí na pořádek. Kritikům se nelíbí, že preventisté nemají pravomoc hříšníky pokutovat a že na pořádek dohlíží jen přes den. Naopak dopravní podnik je se službou spokojený a hodlá ji zachovat i nadále.

„Zůstalo nám sice asi třicet aktivních revizorů, takže se snížil počet zjištěných neplatičů o 40 procent, nicméně se výrazně zvýšila vymahatelnost pohledávek. Ubylo recidivistů,“ hájil zavedení preventistů z řad stávajících revizorů Vít Prýgl z Dopravního podniku města Brna (DPMB).

Kritici upozorňují, že v nejrizikovějších nočních spojích preventisté nejezdí. „Do noční akce bychom si netroufli nasadit samotné preventisty bez ochranky či podpory policie,“ vysvětlil Prýgl, proč kontrolorům končí pracovní doba už v sedm večer. Mezi nejnáročnější dny přitom patří pátek a sobota večer, kdy noční dopravu využívají lidé vracející se z večerní zábavy. Když před časem fanoušci hokejové Komety demolovali okna a sedačky tramvají, preventisté už byli dávno doma.

Dopravce si i přesto službu chválí. „Preventisty budeme využívat i nadále. Ty negativní komentáře, které se ze začátku objevovaly, že půjde o nějakou morální hlídku, postupně ustaly. Nyní dostáváme už jen praktické tipy, na které linky se máme zaměřit,“ pochvalovala si mluvčí dopravního podniku Linda Hailichová. Preventisty pozná každý cestující na první pohled, nosí totiž výrazné vesty. Na druhou stranu má černý pasažér šanci vystoupit, jakmile kontrolu uvidí.

Kdo jsou preventisté?

Asistenti prevence působí v brněnské MHD od února letošního roku. Například při nástupu do tramvaje odepřou jízdu opilým, špinavým či agresivním cestujícím. Mají také právo kontrolovat jízdenky, aby se do vozu nedostali lidé bez platného jízdního dokladu. Pokuty už ale musí vypisovat revizor, který se skupinou čtyř preventistů jezdí.


Štáb ČT dnes v ulicích Brna na žádného preventistu nenarazil, čerpají prý náhradní volno. „Jezdím docela pravidelně, ale zatím jsem se s nimi nesetkal,“ přiznal v anketě starší muž. Za pravdu mu dala i většina oslovených cestujících.

DPMB slibuje: méně vandalů i agresivity cestujících
Zdroj: ČT Brno

Cestující pod dohledem řidičů

S problémovými cestujícími bojují i v ostatních městech. Ostrava zvažuje, že po více než třech dekádách vrátí do vozů hromadné dopravy průvodčí. Ti by kontrolovali jízdní doklady a v zimě by z vozidel vykázali i lidi bez přístřeší. Protože se ale jedná o finančně nákladné řešení, zatím alespoň v nočních hodinách kontroluje cestující řidič, okolo kterého musí lidé nastupovat předními dveřmi. Na dohled řidičů spoléhají i v Hradci Králové.

Také hlavní město si pořídilo tým kontrolorů, kteří především v zimních měsících hlídají, aby pražskou dopravu neokupovali lidé bez domova. V doprovodu městských strážníků smí dotyčného vykázat na ubytovnu či do zdravotnického zařízení. V zimě tyto speciální týmy vykázaly z MHD v průměru dvě desítky bezdomovců denně.

A jak to řeší v zahraničí?

Například v Budapešti sází na preventivní kontrolu. Vstup i výstup z metra vždy hlídá skupina revizorů, která bez platné jízdenky dotyčného do přepravního prostoru ani nepustí. V Norsku si pak některá města najímají na kontrolu cestujících speciální bezpečnostní agenturu, která dohlíží na pořádek především v nočních hodinách.