Railjet dojel na panenské jízdě z Prahy do Břeclavi

Praha – Po slavnostním představení veřejnosti na pražském hlavním nádraží vyjela po poledni z Prahy do Brna a Břeclavi jednotka Railjet, kterou nedávno převzaly České dráhy. Přes pětiminutové zpoždění při odjezdu byla již v Brně včas a před čtvrtou zastavila v cílové stanici. Celkem objednaly sedm railjetů, první bude do června zkušebně jezdit na některých vnitrostátních spojích mezi Prahou a Brnem. ČD je ale pořídily především k provozu Praha – Vídeň – Štýrský Hradec. Dráhy – české i rakouské – slibují zkrácení jízdní doby mezi Prahou a Vídní ke čtyřem hodinám.

Sedmivozové netrakční jednotky Railjet, které nabízí Siemens pod názvem Viaggio Comfort, mají na lince do Štýrského Hradce začít jezdit v prosinci. Již na polovinu roku ale oznámily České dráhy zahájení pravidelného provozu. Do té doby se bude první dodaná souprava připravovat k pravidelnému provozu, zčásti i s cestujícími. Poprvé s nimi vyjela dnes po poledni na spoji Zdeněk Fibich z Prahy přes Brno do Břeclavi (odjezd 12:39, příjezd 15:54). V dalších dnech na ně mohou cestující narazit na vybraných spojích mezi Brnem a Prahou.

Náměstek GŘ ČD Michal Štěpán o dalším provozu railjetů ČD:

„V dalších dnech bude jezdit ve zkušebním provozu na rychlíkovém spoji mezi Prahou a Brnem. Od 15. června, to znamená od letní změny jízdního řádu, vyjede na svůj pravidelný spoj, zatím mezi Prahou a Vídní, a to na dvou párech spojů denně.“


Railjet je v Česku zatím jen jeden ze sedmi objednaných, to se ale má rychle změnit. Podle Michala Štěpána z vedení ČD dodá výrobce druhou soupravu v průběhu května. „Pak zhruba po třech až čtyřech týdnech další vlaky, tak abychom na přelomu října a listopadu měli všech sedm našich ČD railjetů,“ přiblížil Michal Štěpán.

Video Události: První jízda rychlovlaku Railjet
video

Události: První jízda rychlovlaku Railjet

Návrat tří tříd

Railjet přiváží do vozového parku Českých drah několik změn. Paradoxně ty, které jsou pro cestující nejvýraznější, předznamenal již Leo Express. Na rozdíl od černých vlaků jsou sice railjety tzv. netrakční jednotky – fakticky tedy nerozpojitelné soupravy vagonů, které potřebují k pohybu lokomotivu – ale podobně jako ony mají výhradně velkoprostorové vnitřní uspořádání. Obdobné je také rozdělení do tří tříd. To v klasické podobě v Evropě zaniklo koncem 50. let, kdy byla zrušena nevyužívaná první třída a zbylé dvě se posunuly o jednu „vzhůru“.

V případě jednotek Railjet je šest míst ve voze první třídy vyhrazeno pro tzv. business třídu. „Je to šest míst, kde jsou kožená, polohovatelná sedadla. Předpokládáme také vyšší rozsah péče o zákazníka včetně občerstvení a dalších palubních služeb,“ popsal Michal Štěpán. Rozšířenou první třídu využívají i Rakouské spolkové dráhy. ČD ale během zkušebního provozu tato místa ještě nabízejí v rámci standardní první třídy. Náměstek generálního ředitele drah doplnil, že kromě tří tříd je v railjetu také prostor pro jízdní kola, invalidní vozíky či dětské kino.

Railjety ČD mají u ČD 400 míst 2. třídy, u ÖBB má více prostoru 1. třída

Modro-šedé české railjety se ale od svých protějšků jezdících v červeno-šedých barvách ÖBB částečně odlišují. Méně míst je standardní první třídy, která zabírá pouze jeden vůz. V dalším je bistro a zbylých pět vagonů je druhé třídy. ÖBB mají o jeden vůz první třídy více na úkor třídy druhé. V případě ČD mají railjety 442 míst k sezení, z toho 42 je první třídy a 6 v třídě business.

Netrakční jednotky s podvozky SGP-400 mají maximální rychlost 230 km/h. Protože však nemají vlastní pohon, samotné se vůbec nerozjedou. ČD se nakonec dohodly s ÖBB na využívání lokomotiv Taurus (Siemens ES64U4), které patří rakouskému dopravci. Část z nich dostalo barevné schéma ČD, také ony mohou vyvinout až 230kilometrovou rychlost, již však na trase z Prahy do Štýrského Hradce nevyužijí (více o railjetech čtěte zde).

Video No comment: Jízda novou soupravou Railjet
video

No comment: Jízda novou soupravou RailJet

Za sedm jednotek zaplatí ČD zhruba 100 milionů eur. Cena v korunách nakonec činí 2,74 miliardy korun, po loňské měnové intervenci České národní banky se ale zvýšila. Dalších 25 milionů korun má činit pokuta od ÚOHS, proti které ale dráhy podaly rozklad.