Brno bez Grand Prix? Okruh bojuje o udržení prestižního závodu

Brno – Velká cena silničních motocyklů na brněnském Masarykově okruhu je pro rok 2015 opět v ohrožení. Automotodrom zatím neuspěl s žádostí o dotaci z ministerstva školství, chybí mu proto peníze na tzv. zalistovací poplatek. Vedení Automotodromu už na situaci upozornilo španělského promotéra Dornu, kterému téměř 70milionový poplatek odvádí. Promotér by šampionát v Brně rád udržel, hodlá proto apelovat přímo na premiéra Bohuslava Sobotku (ČSSD), aby stát Grand Prix podpořil.

„Bez dotace nelze zajistit konání Grand Prix na Masarykově okruhu. Nevíme, proč je tam letos nula. Rozhodla o tom Národní rada pro sport, kde nás zastupuje pan Ječmínek, který je i tím, kdo žádost formálně podává. My máme jen informaci, že tam ta částka pro nás není,“ potvrdil mluvčí Automotodromu Brno Jiří Smetana.

Ze státní dotace pořadatelé částečně pokrývali tzv. zalistovací poplatek, tedy peníze, které musí zaplatit za práva šampionát pořádat. Ze 140milionového rozpočtu Velké ceny tvoří poplatek polovinu. V minulých letech ministerstvo na Grand Prix přispívalo kolem 20 milionů korun. Ani to ale nebylo dost a Automotodrom hospodaří už několik let se ztrátou. Ministr školství Marcel Chládek (ČSSD) dnes přislíbil alespoň 20milionovou podporu z rezerv ministerstva.

„Osobně nemám problém Grand Prix podpořit, ale zatím nemám z Národní rady pro sport doporučení. Nemůžeme peníze napřímo poslat na Grand Prix, ale posíláme je Autoklubu ČR a já potřebuji stanovisko od jeho předsedy, že když jim těch 20 milionů pošleme, tak že je pošle na GP. Řeknu to narovinu, je to spor dvou pánů: pana Ječmínka a pana Abrahama a já se nechci dostat do situace svého předchůdce Dobeše.“

„Je otázka, nakolik je Velká cena sport a nakolik je to už spíš podpora třeba cestovního ruchu a podobně. Jestli by tato částka neměla být z ministerstva pro místní rozvoj, to znamená z podpory cestovního ruchu.“

Marcel Chládek, ministr školství (ČSSD)


Vedení Autoklubu ČR dnes odmítlo situaci komentovat. O tíživé situaci už vedení Masarykova okruhu jednalo ve Španělsku s Dornou. „Informovali jsme přímo ředitele, že v tuto chvíli nemáme garanci státu na úhradu ani části zalistovacího poplatku a že v této situaci nebudeme moci v roce 2015 Grand Prix v Brně odjet,“ přiznal Smetana. Dorna vyjádřila Masarykovu okruhu podporu a šampionát by chtěla v Brně udržet i do budoucna.

Grand Prix 2013

  • Dotace Brna – 5 milionů korun
  • Dotace kraje – 10 milionů korun
  • Dotace z MŠMT – 25 milionů korun
  • Peníze byly poukázány prostřednictvím Autoklubu ČR přímo promotérovi šampionátu Dorna. 

Grand Prix 2012

  • Dotace Brna – 10 milionů korun
  • Dotace kraje – 10 milionů korun
  • Dotace z MŠMT - 26,5 milionu korun

Brněnský autodrom je soukromá firma, většinovým vlastníkem akcií je společnost Rafas, ve které figuruje coby předseda představenstva Karel Abraham. Státní dotace ale není určena přímo pro brněnský okruh, ale stát peníze posílá Autoklubu ČR, který je předává pořadateli Grand Prix. Ten musí finance použít k uspořádání této sportovní akce. Loni byly peníze ministerstva vyplaceny přímo španělské společnosti Dorna.

„Ředitel v tuto chvíli odesílá dopis přímo premiéru Sobotkovi a žádá ho, aby se pokusil zajistit státní garanci Grand Prix,“ dodal za okruh Smetana. I když Dorna o Velkou cenu v Brně stojí, pokud by Masarykův okruh z kalendáře Grand Prix skutečně vypadl, byl by lehce nahraditelný. Zájemců je totiž hodně. „Máme zájemce na Blízkém východě, v Evropě i Asii. Pokud někdo ztratí svoji pozici, nebude lehké vrátit se zpět,“ varoval výkonný ředitel Dorny Carmelo Ezpeleta.

Brněnská Velká cena si už léta drží titul nejnavštěvovanějšího závodu celého seriálu Grand Prix, každoročně přiláká přes 200 tisíc diváků. Na Masarykově okruhu se Moto GP jezdí už od roku 1965. Nejela se jen jednou, v roce 1992, kdy se promotér nedohodl s tehdejším vedením Automotodromu.


Měl by ztráty vykrýt stát?

Na začátku celého problému byla změna evropské legislativy, která v roce 2005 omezila reklamu na území Evropské unie. Grand Prix tak připravila o generálního sponzora. Od roku 2009 se navíc zdvojnásobil zalistovací poplatek. Kvůli finančním problémům se už pořadatelé museli rozloučit s druhým neprestižnějším závodem, který okruh hostil - Mistrovství světa superbiků, které se v Brně jelo naposledy v roce 2012.

Hospodaření Velké ceny Brno

2011 - ztráta 31 milionů Kč

2012 - ztráta 40 milionů Kč

2013 - ztráta 42 milionů Kč

Zdroj: Automotodrom Brno


Ztrátu se majitelé okruhu snaží vyrovnat pronájmem dráhy soukromým agenturám. Brněnskému okruhu přispívá í město Brno - na poslední dva závody Grand Prix se vyčlenilo pět milionů korun a Jihomoravský kraj pak přispěl jednou tolik. Ideální by podle výkonné ředitelky Automotodromu Ivany Ulmanové bylo, kdyby měli jistotu státních dotací ve výši zalistovacího poplatku, tedy 70 milionů korun.

Fanoušci motocyklů dorazili do BrnaSpory na tuzemské motocyklové scéně odstartovaly na podzim 2011. Tehdejší ministr školství Josef Dobeš se rozhodl odebrat Autoklubu České republiky (AČR) takzvanou národní autoritu – tedy pověření pro pořádání mezinárodních akcí na českém území nebo udělování licencí pro závodníky. Místo AČR ji ministr přidělil nově vzniklému Českému svazu motocyklového sportu (ČSMS), v čele s majoritním vlastníkem brněnského Masarykova okruhu Karlem Abrahamem starším.

Mezinárodní federace motocyklového sportu (FIM) ale tuto změnu neschválila, na mezinárodním poli proto tuzemský motocyklistický sport dál zastupuje Autoklub v čele s prezidentem Romanem Ječmínkem. Ten se obrátil i na soudy, postup ministra totiž považoval za nezákonný. Loni na podzim Městský soud v Praze rozhodl, že se ministerstvo musí Autoklubu omluvit za Dobešovy výroky, ve kterých označil AČR za neprůhledně financované sdružení, které nedostatečně pečuje o mladé talenty. Soud došel k závěru, že ačkoliv výroky učinil Dobeš, odpovědnost za ně nese stát.


Španělům se vysoká investice vyplácí

Vedení Automotodromu poukazuje i na to, že zatímco v jiných státech míří do motoristických mistrovství světa nemalé veřejné finance, Česká republika to víceméně odmítá. „Prakticky všechny okruhy, snad až na dva až tři, jsou dotované lokální nebo národní vládou, v závislosti na ekonomickém přínosu těchto akcí pro region,“ potvrdil ředitel Dorny Ezpeleta.

Například okruh Motorland ve Španělsku hostí pravidelně Velkou cenu Aragonie. Okruh za 1,4 miliardy korun přitom v roce 2009 postavila a zaplatila sama místní vláda, aby do zchudlého kraje přilákala turisty. Z regionálního rozpočtu jdou také peníze na zalistovací poplatek - asi 8 milionů eur ročně. I přes velké náklady se investice španělskému regionu, respektive samosprávě vyplatí. Návštěvníci Motorlandu v Aragonii každoročně utratí kolem 38 milionů eur.