Autonehoda dopadla bez zranění? Pozor na opěrkový syndrom

Praha – Minimálně polovina účastníků autonehod se setká s následky v podobě opěrkového syndromu – ten se vyznačuje bolestmi páteře a hlavy, poškozením sluchu, zhoršeným viděním či závratěmi. Matoucí přitom může být skutečnost, že projevy se dostaví až za nějaký čas od incidentu na silnici, pacienty mnohdy ani nenapadne, že nežádoucí zdravotní stav by mohl nějak souviset s dřívější nehodou.

K srážkám aut, kdy jedno vrazí zezadu do jiného, dochází denně po desítkách. Pohyb hlavy v tu chvíli může způsobit právě opěrkový syndrom. „Při prudkém zabrzdění hlava pacienta, a tím pádem i krční páteř, vykonává pohyb dopředu dozadu. Tím dochází k natažení míchy a nervových struktur,“ popisuje ve zkratce, o co jde, přednosta ORL kliniky Fakultní nemocnice Královské Vinohrady Aleš Hahn.

Syndrom postihuje nejčastěji řidiče, a to i při městských nehodách v nízkých rychlostech. Poruchy sluchu, zraku, bolesti páteře a hlavy mohou být mnohdy chronické. Klíčová je brzká návštěva lékaře.

Prevence opěrkového syndromu se jeví více než banálně, každý řidič může sám ovlivnit případné následky – když si před každou jízdou správně nastaví opěrku hlavy sedadla. Ta by měla být minimálně ve výšce souběžné s temenem hlavy, v lepším případě ještě o tři až pět centimetrů výš. Pozor na nastavení opěrky by měli dát i spolujezdci.

Jak správně sedět za volantem - Infografika
Zdroj: ČT24

Jak správně sedět za volantem?

  • Vzdálenost těla od volantu

Tělo řidiče by mělo být minimálně 25 centimetrů od volantu. Když jsou záda opřena o sedadlo, měly by se natažené ruce řidiče dotýkat horní části volantu zápěstím.

  • Poloha opěradla

Opěradlo by mělo být téměř ve svislé poloze, k sedáku by tedy mělo být nastaveno v úhlu 95 až 100 stupňů. Takto se nejrychleji přenese impuls z pohybujícího se automobilu přes záda do středního ucha, centra rovnováhy, a řidič může rychle reagovat. V případě nehody v této poloze nejlépe funguje bezpečnostní pás.

  • Vzdálenost sedáku od pedálů

Při maximálním sešlápnutí brzdy i spojky by nohy měly zůstat mírně pokrčené. Jen tak řidič může při brždění vyvinout největší sílu. Napnuté nohy mohou při nárazu způsobit zranění kyčelních kloubů a pánve.

  • Nastavení sedáku

Mezi kolenní jamkou a přední hranou sedadla by mělo být místo nejméně na dva až tři prsty.

  • Výška sedadla

Výšku sedadla by si měl řidič nastavit tak, aby mezi střechou a hlavou řidiče bylo možné prostrčit sevřenou pěst na výšku. To je asi sedm centimetrů. Je to prevence kolize hlavy se stropem při dopravní nehodě.

  • Výška opěrky hlavy

Opěrka hlavy by měla být optimálně pět centimetrů nad hlavou. Minimálně by měl být vršek opěrky hlavy ve stejné výšce nebo výš, než je temeno hlavy řidiče. V případě nehody se tak zabrání poškození krční páteře.

  • Držení volantu

Volant by řidiči měli držet v poloze „tři čtvrtě na tři“.


Fenoménu opěrkového syndromu se v minulosti věnoval pořad Port.