Volební kampaň vrcholí, strany šetřily penězi i plakáty

Praha – Dva dny před začátkem české části voleb do Evropského parlamentu skončila kampaň politických stran. Ty mají za sebou nákladné podzimní volby do Poslanecké sněmovny a před sebou komunální a senátní volby – a tak šetřily. Náklady na kampaň byly oproti podzimu i pětkrát nižší. Zástupci stran se shodli, že tentokrát partaje tolik neinvestovaly do plakátů, ale spíše do kontaktní kampaně a například různých dárků pro návštěvníky mítinků. Stát naopak své náklady na volby snížit nemůže – za odměny volebním komisařům a příspěvky úspěšným stranám dá stovky milionů.

O 21 českých křeslech v Evropském parlamentu usiluje 905 kandidátů. Jejich strany zaplatily desítky milionů, aby potenciální poslance a své programy zviditelnily, přesto většina z nich příliš nerozhazovala. Nejvyšší finanční strop pro svoji kampaň stanovila ČSSD – 25 milionů. I tak je rozpočet téměř třikrát nižší než loni na podzim. Část peněz použila na inzerci, další na reklamní předměty – například růžičky. „Jestli se dobře pamatuji, těch jsme rozdali během kampaně asi pět tisíc,“ uvedl Pavel Poc, který křeslo v Evropském parlamentu obhajuje.

Maximálně 18,5 milionu korun chce za svoji eurokampaň vydat hnutí ANO. „To, co je finančně nejnáročnější, je inzerce a hardware,“ poznamenal volební lídr ANO Pavel Telička. Voliče se tak snažil získat především osobně kontaktní kampaní v ulicích. Také KSČM, která skončila třetí v posledních volbách do EP i na podzim při hlasování o rozdělení Poslanecké sněmovny, se rozhodla pořádat před nadcházejícími volbami především pouliční mítinky. Na kampaň celkem vydá 13 milionů. „Jsme na ulicích každý den, materiály, které máme, stojí své peníze,“ vysvětlil náklady předseda strany Vojtěch Filip (KSČM).

Po deseti milionech dají za předvolební kampaň TOP 09 a ODS. V případě TOP 09 jde o částku pětkrát nižší než při sněmovních volbách. Podle volebního lídra Luďka Niedermayera nedala mnoho peněz na plakáty. „Myslíme si, že lidé nejsou zvědavi na oblepenou republiku,“ podotkl. Ani u ODS nestála kampaň na plakátech, strana se rozhodla před volbami bojovat proti euru. „Naši petici pro korunu k dnešnímu dni podepsalo více než 40 tisíc lidí,“ uvedl předseda strany Petr Fiala.

ODS uspořádala petici pro korunu
Zdroj: ČT24

Rozpočty stran a státu na volby do EP

  • ČSSD: 25 milionů
  • ANO: 18,5 milionu
  • KSČM: 13 milionů
  • TOP 09: 10 milionů
  • ODS: 10 milionů
  • KDU-ČSL: 6 milionů
  • Úsvit: 6 milionů
  • Svobodní: 5 milionů
  • Zelení: 4 miliony
  • Piráti: statisíce
  • stát: 500 milionů

Původně plánovaný pětiapůlmilionový rozpočet sice zvýšila KDU-ČSL, podle šéfa lidovců Pavla Bělobrádka by ale neměl stoupnout více než o půl milionu. Podobnou částku jako lidovci investovalo do přesvědčování lidí i hnutí Úsvit a peníze také rozdělilo podobným způsobem jako lidovci. „Je to prakticky rovnoměrně rozloženo mezi letáky a kontaktní kampaň, to znamená různé stany,“ shrnul předseda Úsvitu Tomio Okamura. Za pět milionů potom uspořádali kampaň Svobodní, jejichž tým objel republiku, v ulicích rozdával speciální noviny i klasické žárovky. Předseda strany Petr Mach upozornil, že se podařilo ušetřit na benzinu, který si při cestách zaplatil sám, i na nákupu stanů.

Také Zelení objížděli republiku, podle předsedy Ondřeje Lišky se vypravili za případnými voliči na kole. Měli na to čtyři miliony. „Byli ve všech krajských městech, ve stovkách obcí,“ popsal Liška. Piráti za kampaň nezaplatili ani milion, rozpočet byl v řádu statisíců. Proběhla především na sociálních sítích, pirátští kandidáti ale nechyběli ani v ulicích. „Děláme to po pirátsku,“ poznamenal předseda Pirátů Ivan Bartoš.

Zelení objeli republiku na kole, kampaň ukončili na vodě
Zdroj: ČT24

Kromě těch, kdo mají naději, že budou příštích pět let zasedat v Bruselu a jednou za měsíc ve Štrasburku, vydává peníze za volby také stát – ten zaplatí podstatně více než všechny strany dohromady. Volební komisaři si rozdělí odměnu za 300 milionů, dalších 200 milionů vyplatí stranám, které ve volbách získají alespoň jedno procento.