SŽDC mění ředitele, Koláře nahradí Pavel Surý

Praha – Generální ředitel Správy železniční dopravní cesty Jiří Kolář odjede na konci května z funkce. Odvolala ho správní rada státní organizace, která také jmenovala novým ředitelem Pavla Surého, dosavadního brněnského oblastního ředitele SŽDC.

Pavel Kolář stál v čele organizace, která vlastní koleje, organizuje provoz na železnici a sestavuje jízdní řád, od roku 2012. Zvítězil tehdy ve výběrovém řízení, správní rada ho zvolila z 21 uchazečů. Nyní Koláře odvolala, aby ho – bez výběrového řízení – nahradila dosavadním šéfem brněnské správy Pavlem Surým. Správní rada svůj krok zdůvodnila přípravou na změny v organizaci spojené s převodem části majetku Českých drah. Podle serveru iDnes.cz ale souvisí výměna s politickou příslušností obou manažerů, zatímco Kolář je členem ODS, Surý je v brněnské ČSSD. Server a agentura ČTK však uvedly, že Kolář dostal nabídku stát se Surého náměstkem.

Předseda správní rady SŽDC Jiří Novotný:

„Správní rada poděkovala panu Kolářovi za jeho práci v čele SŽDC.“


O odvolání dosavadního generálního ředitele SŽDC se spekulovalo již loni, když tehdejší ministr dopravy Zdeněk Žák odvolal šéfy dalších obdobných organizací (ŘSD, ŘVC i Drážního úřadu), a znovu po nástupu nynějšího ministra Antonína Prachaře (ANO), který kompletně obměnil správní radu. Po Prachařově nástupu se již měnil i generální ředitel Českých drah. Dalibora Zeleného – který sám loni nahradil dlouholetého ředitele Petra Žaludu – vystřídal v čele drah Daniel Kurucz.

Jiří Kolář působí na železnici 31 let. Od roku 1999 se pohybuje v managementu drážních organizací a společností, nejprve byl ředitelem Obchodně provozního ředitelství ČD v Ústí nad Labem, později náměstkem generálního ředitele Českých drah.


Správa železniční dopravní cesty vznikla v roce 2003, kdy zanikly státní České dráhy. Současně stát vytvořil akciovou drážní společnost – dopravce – a Drážní inspekci. Postupně se z pouhého „opraváře“ kolejí stal jejich provozovatel, z Českých drah tak přešlo na SŽDC sestavování jízdních řádů a nakonec zaměstnanavatele změnili i výpravčí a dispečeři. V současnosti jedná železniční správa s ministerstvem a ČD o převodu nádražních budov, které zatím patří drahám. Ty za ně chtějí zaplatit zhruba sedm miliard korun.