Upřednostníme české zbrojaře v zakázkách, avizuje Stropnický

Praha - Ministr obrany Martin Stropnický (ANO) chce preferovat české výrobce při dodávkách materiálu pro resort obrany. Pokud bude nabídka jejich produktů cenově i kvalitativně srovnatelná s konkurencí, ministerstvo upřednostní českou firmu. Stropnický rovněž hodlá podporovat export tuzemských zbrojařských firem.

„Čeští výrobci budou mít takovou šanci, jaký výrobek nabídnou… Pokud budou srovnatelní cenou a kvalitou, vždycky upřednostníme toho domácího výrobce, o tom není sporu,“ řekl ministr po jednání se zástupci Asociace obranného a bezpečnostního průmyslu (AOBP).

Přednost českým firmám umožňuje evropské právo, ministerstvo to ale dosud nevyužívalo

České zbrojařské firmy vyvezou zhruba troj až čtyřnásobek toho, co dodávají v České republice. Podle prezidenta asociace Jiřího Hynka se roční export pohybuje mezi 5,5 až šesti miliardami korun. „Tento poměr patrně změnit nepůjde, zakázky pro ministerstvo obrany by nás neuživily, tolik peněz nemá,“ řekl Hynek.

Vadí mu však, že ministerstvo dosud nedostatečně využívalo výjimku z evropské ústavy, která umožňuje upřednostnit v zakázkách pro obranu země domácí výrobce. „V tomto ohledu je potřeba nastavit jasnou strategii, jaké technologie jsou pro českou obranu klíčové. Také nám přijde nesmyslné řešit národní nákupy přes nadnárodní agenturu NATO,“ uvedl Hynek.

Ministerstvo plánuje certifikáty i expertní komise

Umístění výrobků v české armádě má pro export klíčový význam, je hlavní referencí pro případného zahraničního zájemce. Ministerstvo chce exportérům situaci ulehčit v případě, že o jejich výrobky není zájem. „Chceme zavést certifikaci českou armádou, což bude vysvědčení pro výrobce, které mu jednání s potenciálními zájemci usnadní,“ řekl Stropnický.

Českým výrobcům by měly pomoct i expertní skupiny, které by specifikovaly požadavky na výrobky ještě dlouho před vypsáním výběrového řízení. „Je potřeba nákupy české armády strategicky plánovat, protože vývoj nových zařízení trvá dlouho. A také by měl být ze strany ministerstva i výrobce uzavřen závazný byznysplán, aby se už neopakovaly aféry let minulých,“ řekl Stropnický.

  • Hlavními zájmovými teritorii českého exportu jsou země jihovýchodní Asie a Afriky, do Evropské unie dodávají firmy spíše jen části finálních výrobků.