Jízdní řád se mění, ubývá vlaků Praha – Ostrava, přibývá railjetů

Praha – Začíná platit jediná oficiálně plánovaná změna letošního jízdního řádu vlaků. Nejdůležitější je omezování provozu mezi Prahou a Ostravou ze strany ČD a Regiojetu. Regiojet ruší večerní pár spojů, zatímco státem vlastněná společnost se vzdává jedné ze svých tradic – vlaku Ostravan – který nově jezdí pod názvem Moravan pouze z Olomouce do Prahy. Současně ale ČD obracejí svůj zrak k Brnu a Vídni, kam již začínají posílat své nové jednotky Railjet. Nově jezdí na dvou párech vlaků Praha – Vídeň, podvečerním vlaku Praha – Brno a ranním z Brna do Prahy. Vagony, které dosud jezdily na spojích nahrazených railjety, se potom přesouvají na rychlíkovou linku mezi Prahou a Plzní.

Největší červnové změny v dálkové dopravě

  • vlaky IC 542 a 543 Ostravan nově jako Moravan pouze v trase Olomouc – Praha a zpět (z Olomouce v 5:19, z Prahy ve 20:11)
  • vlaky IC 1018 a 1019 Regiojet nejedou
  • vlaky EC 1011 a 1006 Regiojet zastavují v Návsí, kde také začínají regiojety dosud výchozí z Bystřice
  • všechny vlaky LE zastavují v Suchdole nad Odrou

Ostravan, Vindobona, Hungaria, Metropol anebo Košičan – tak zní tradiční názvy vlaků, které upomínají na slavné tradice české a československé železnice. Nyní ale začínají jeden po druhém mizet. V sobotu jel naposledy Ostravan, který začal jezdit mezi Prahou a Ostravou, resp. Bohumínem již po druhé světové válce. Dráhy se rozhodly spoj, jezdící brzy nad ránem, z Bohumína do Prahy a naopak až po osmé večer z Prahy do Bohumína zkrátit do Olomouce a přejmenovat na Moravan. Mezi Bohumínem a Ostravou ho nahradí noční rychlík ze Slovenska. „U rychlíku 442 Šírava budou doplněny zastávky Studénka, Suchdol nad Odrou a Hranice na Moravě,“ uvedl mluvčí ČD Petr Pošta.

Zrušení Ostravanu, resp. zkrácení jeho trasy do Olomouce není jediným omezením, které přichází se změnou grafikonu mezi Prahou a Ostravou. Škrty přichystal také dopravce Regiojet, který ruší dva večerní spoje – z Prahy do Třince s odjezdem ve 20:44 a z Ostravy do Prahy s odjezdem ve 20:45. Regiojet rovněž rozšiřuje počet svých zastávek ve Slezsku, pár vlaků, který jezdí až do Žiliny, nově staví i v Návsí. Tatáž je nová výchozí resp. konečná stanice spojů, které dosud jezdily mezi Bystřicí a Prahou. Novou zastávku zavádí také Leo Express v Suchdole nad Odrou. Generální ředitel firmy Leoš Novotný očekává, že tak získá více cestujících z Nového Jičína.

Railjety vystrkují růžky, již brzy jim ustoupí i legendární Vindobona

Zatímco jméno Ostravan mizí z jízdního řádu nyní, s názvem Vindobona, který hrdě nosil jeden z mála vlaků křižujících v dobách studené války rozdělenou střední Evropu a dodnes spojuje Německo, Česko a Rakousko, se cestující patrně rozloučí koncem roku. Spojení Prahy s Vídní mají zajistit výhradně nově zakoupené jednotky Railjet, které ale budou začínat v Praze. V návrhu nového jízdního řádu u žádného spoje do Vídně jméno Vindobona nefiguruje. Netrakční jednotky Railjet ovšem začínají přebírat otěže spojení Praha – Vídeň již nyní se změnou letošního jízdního řádu. Zatím je budou dráhy vypravovat na dva páry spojů denně – z Prahy do Vídně v 6:39 a 8:39 a zpět ve 14:31 a 16:31 (z nádraží Meidling). Podle Petra Pošty bude možné svézt se novými jednotkami také na podvečerním spoji EC mezi Prahou a Brnem a ranním rychlíku z Brna do Prahy.

Provoz railjetů od 15. 6.:

  • EC 72, 73, 74, 75 Vídeňské Nové Město – Praha a zpět
  • EC 379 Praha – Brno (kromě neděle); cestující z Německa musí v Praze přestoupit z jiné soupravy
  • R 876 Brno – Praha

Díky využití railjetů dostaly dráhy k dispozici několik souprav sestavených z rekonstruovaných vozů. Ty se proto přesouvají na rychlíkovou linku Praha – Plzeň – Cheb. Jde o oddílové i velkoprostorové vagony, kterými se lze kromě pražsko-vídeňské linky Eurocity svézt například i mezi Prahou a Ostravou nebo Budapeští. Kromě novějších vozů na rychlících souvisí s provozem railjetů také změny v nasazení restauračních vozů a vagonů první třídy, které postihly především některé spoje ČD mezi Prahou a Ostravou.

Vagony, které se přesouvají na rychlíky Praha–Plzeň–Cheb, používali například cestující v neúspěšných D1 Expresech
Zdroj: ČTK

Návrat po osmi letech

Ačkoli rychlíkové lince z Prahy do Plzně a dále do Chebu vždy dominovaly „koženky“ – tedy vozy typu UIC-Y vyráběné v německém Budyšíně od 60. až do poloviny 80. let – modernější vagony se na ní vyskytovaly také. Kromě velkoprostorových vozů z Vagónky Studénka, které jsou charakteristické poněkud „levným“ a dnes již omšelým interiérem, to byly především pohodlné vagony ze série rekonstruované ve druhé polovině 90. let charakteristické děleným interiérem s oddíly i velkoprostorovou částí. Poslední vlak s těmito vagony jezdil do Chebu v roce 2006. Vracejí se tak po osmi letech. Poslední dva roky je však možné kromě rychlíků cestovat po trati také Pendolinem.

Změny k lepšímu v regionech

Ačkoli je červnová změna jízdního řádu první předem plánovaná, ve skutečnosti již Správa železniční dopravní cesty svůj grafikon měnila několikrát – žádali ji o to dopravci i některé kraje. Příčinou přitom nejčastěji bylo rušení regionálních spojů. Tentokrát se však naopak nabídka spojení v krajích zlepšuje, některé regiony objednaly i zcela nové vlaky. Zachoval se tak například Královéhradecký kraj, který objednal nový ranní spoj z Meziměstí do Náchoda nebo Liberecký kraj, který rozšířil provoz některých vlaků jezdících pouze o víkendech i na pracovní dny.

Drobné změny – zejména v časové poloze spojů – nařídily Českým drahám i další kraje. Jediný region, kterého se změna jízdního řádu netýká, je Kraj Vysočina, uvedl mluvčí SŽDC Tomáš Tesař.

Motorový vlak
Zdroj: ČT24/Vojtěch Rejl

Vlaky se vrátí na přechod Poustevna - Sebnitz i do Chornic – časem

Změna letošního železničního jízdního řádu vlaků se nese kromě spíše formálních změn v podobě úprav řazení vlaků také ve jménu naděje na lepší železniční budoucnost. Vlaky se totiž podle nově uvedených údajů vrátí na dvě trati, které v minulosti opustily. Ani v jednom případě ale nezačnou vlaky jezdit ihned. Až v červenci začnou jezdit vlaky z Děčína do Dolní Poustevny přes Německo a později v září i spoje z Moravské Třebové do Chornic, které však – v rozporu s loňským záměrem Pardubického kraje – budou provozovat České dráhy.

Obnovených vlaků do Chornic nebude mnoho. Do někdejšího významného uzlu střední Moravy dnes nejezdí vlaky z žádného směru, obnovený provoz od Moravské Třebové bude mít podobu pouhých dvou párů vlaků jezdících navíc pouze v pracovní dny. Lepší bude spojení z Děčína do Rumburku přes Bad Schandau a obnovený hraniční přechod Sebnitz - Dolní Poustevna. Od 5. července pojede osm párů vlaků. Ty poslouží spíše ke spojení z Děčína či Ústí nad Labem do Dolní Poustevny nebo Mikulášovic. Naopak cesta z Děčína do Rumburku bude nadále rychlejší přes Jedlovou.

Ostravan se loučí. Se změnou řádu vyjíždí Moravan (zdroj: ČT24)
Vydáno pod