Cena za servis vládního letounu je přemrštěná, tvrdí šéf odboru

Praha – Vládní speciál létá s českými představiteli státu od roku 1992, vzhledem ke svému stáří ale musel projít generální opravou. Do hry vstoupil známý obchodník se zbraněmi – Omnipol, který požadoval uzavření nové exkluzivní smlouvy na zajištění servisu. Zakázku za 195 milionů dostala firma bez soutěže, protože jediná prý dokáže servis vládního speciálu zařídit. Ředitel odboru dohledu nad akvizicemi Ministerstva obrany ČR Václav Rouček ale ve svém posudku uvádí, že zakázka je minimálně jednou tak drahá, než by měla být. Kauzou se zabýval David HavlíkReportérů ČT.

Smlouvu s Omnipolem bez veřejné soutěže posvětil v roce 2013 tehdejší ministr obrany v demisi Vlastimil Picek krátce před odchodem z úřadu. Ten na vysvětlenou svého podpisu uvádí, že končila smlouva na servisní zabezpečení, bez níž by letoun nemohl být dále provozován. Proč ale dostal zakázku na tři roky právě Omnipol a bez soutěže, Reportérům ČT vysvětlil až mluvčí ministerstva Jan Pejšek. Podle něj výrobce, kanadská firma Bombardier, stejně jako servisní středisko RUAG úřad odkázali na Omnipol jako své výhradní zastoupení v ČR.

Firma Omnipol nicméně figuruje jako prostředník, tedy v řetězci dodavatelů pouze jakýsi článek navíc. Podle smlouvy s ministerstvem, kterou Reportéři ČT získali díky zákonu o svobodném přístupu k informacím, inkasuje Omnipol za zprostředkování 10 procent z provedených oprav. Exkluzivně a bez soutěže by si tak mohl přijít v příštích třech letech zhruba na 19,5 milionu.

Šéf odboru dohledu nad akvizicemi - předraženo o 100 procent

Mluvčí Pejšek se odvolává na posudek znalce, který prý došel k závěru, že peníze na údržbu a servis letounu Challenger jsou vynaloženy hospodárně. Stanovisko ředitele odboru Václava Roučka, který dohlíží na zakázky ministerstva, ale hovoří zcela opačně. Porovnal smlouvu Omnipolu se smlouvou na totéž z roku 2012, která byla uzavřena na celkovou cenu 35 milionů korun včetně DPH na zhruba jeden rok, což by pro dobu tří let představovalo 90 milionů. „V předkládané žádosti je pro 3 roky plnění uvedena předpokládaná hodnota veřejné zakázky 195 milionů korun. Ze srovnání lze tudíž dovodit, že oproti loňskému roku se předpokládá stoprocentní navýšení ocenění služeb,“ upozorňuje Václav Rouček. Podle slov analytika české pobočky Transparency International (TI) Stanislava Beránka se další text Roučkova posudku snaží o narovnání smlouvy ve prospěch ministerstva.

Mluvčí úřadu ale vysvětluje Roučkův posudek jako omyl spočívající v porovnávání smlouvy z roku 2012, která se prý týkala opravy podvozku vládního speciálu, proto pak není možné srovnávat ji se smlouvou na komplexní servis letounu do roku 2016. Václav Rouček ale pro Reportéry ČT ze svého stanoviska nijak neslevil s odkazem na skutečnost, že předmět obou smluv je stejný.

Oslovený právník a ekonom Václav Sládek potvrzuje, že nová smlouva oproti té staré neodkazuje na žádnou novou skutečnost, která by nárůst ceny vysvětlila. Zda její vzestup způsobilo zdražení náhradních dílů, nebo dražší služby servisních firem, nikdo z odpovědných osob nevysvětlil. „V tomto případě to spíše ukazuje na problém, který ministerstvo obrany dlouhodobě má, a to je nákup přes prostředníky. Díky tomuto systému smluv, který se kolem ministerstva obrany objevuje, je stát tlačen ke zdi a do nevýhodnějších obchodů,“ uzavírá analytik TI Stanislav Beránek.