Stavba půlky mostu aneb zakázky na míru - podivné tendry na ŘSD

Praha - Ředitelství silnic a dálnic zadávalo zakázky bez otevřené soutěže. Uvádí to Nejvyšší kontrolní úřad, který prověřoval stovku tendrů z let 2010 až 2013 celkem za 4,5 miliardy korun. U 30 soutěží mělo podle kontrolorů ředitelství porušit zákon o veřejných zakázkách. NKÚ upozornil například na podezřelou stavbu mostu u Mohlenice - úřad tady vypsal soutež na dvě půlky. A u soutěže na rekonstrukci části D1 zase ŘSD zaplatilo 20 milionů právníkům za to, že odpovídali na 468 dotazů.  

Například rekonstrukci mostu v Mohelnici rozdělilo na opravu pravé a levé části zvlášť. Každou stavbu zadalo ŘSD ve zjednodušeném řízení i přesto, že na celou opravu bylo jedno stavební povolení, jeden dodavatel a obě poloviny mostu byly zkolaudovány zároveň. Podle NKÚ šlo o účelové rozdělovaní zakázek. 

Zakázky na míru?

„Ředitelství silnic a dálnic rozdělovalo zakázky tak, aby mohlo v zadávacím řízení přímo oslovit konkrétní zájemce,“ uvedla mluvčí NKÚ Olga Málková. Navíc Ředitelství silnic a dálnic mělo u 15 veřejných zakázek za bezmála miliardu omezovat počty účastníků, a tím i upravovat soutěžní prostředí, třeba příliš přísnými podmínkami. To mohlo podle NKÚ přispět ke snížení cen staveb. 

Olga Málková, mluvčí NKÚ

„Třeba u zakázky na opravu mostu u Lichnova požadovalo ŘSD po uchazečích, aby měli k dispozici obalovnu na asfaltové směsi s výkonem, který by objem potřebný pro splnění zakázky zajistil za tři hodiny. Takovou podmínku splňoval jen jeden uchazeč z devíti, kteří si vyzvedli zadávací dokumentaci.“


Šéf ředitelství Jan Kubiš závěry úřadu nerozporuje, zahájil už ale vlastní vnitřní audity. „Nemám důvod pochybovat o závěrech Nejvyššího kontrolního úřadu. Myslím si, že závěry potvrzují správnost našeho rozhodnutí zahájit vlastní kontrolu a vlastní audity,“ dodal Kubiš. Ve funkci je totiž teprve od začátku dubna. Vystřídal pověřeného ředitele Jiřího Mayera, který do čela nastoupil poté, co z něj mimo jiné kvůli sporu s Miloslavou Pošvářovou odvolal ministr dopravy bývalého šéfa Pavla Kočicu. 

Video Chyby v zakázkách na opravy silnic
video

Chyby v zakázkách na opravy silnic

Na odpovědi na 468 dotazů si ŘSD najalo právníky za 20 milionů

Kontroloři taky prověřovali modernizaci dálnice D1 a nedostatky našli třeba v zadávání dokumentace k úseku Lhotka – Velká Bíteš. Rekonstrukce se tady zpozdila až o deset měsíců.  

Nejvyšší kontrolní úřad dnes řekl proč. Firmy, které soutěžily o rekonstrukci, se neustále doptávaly ředitelství silnic na podmínky tendru - celkem 468krát. „Na to, aby ŘSD bylo schopno těch 500 připomínek vypořádat, museli najmout advokátní kancelář, které zaplatili více než 20 milionů korun,“ popisuje Miloslav Kala.   

Jan Kubiš, ředitel ŘSD:

„ŘSD jako takové pochybilo, já předpokládám, že to bylo dílem absentujícího systému anebo detailnějších kontrol.“


Zprovoznění středového pásu u Bíteše? Zázrak, říká Kubiš

Rekonstrukce devítikilometrového úseku tak nabírá zpoždění, oprava se do července nestihne. „Tu situaci vidíte sám. Pokud bude zhotovitel schopen zpřístupnit středový pás, případně pravou stranu směrem na Brno, tak to vidím trošku jako malý zázrak,“ říká šéf ŘSD Kubiš, který jel přímo na D1 na inspekci. Úřad totiž denně dostává stížnosti řidičů stojících v kolonách, upozorňují přitom na údajně lenošící silničáře. 

Ani firma, která tento úsek k rekonstrukci vysoutěžila, už s původním termínem nepočítá. Odvolává se na takzvané nepředvídatelné fyzické podmínky. Tedy na to, že se začala drolit krajnice. „Vzhledem k výše uvedenému a při respektování lhůty stanovené ve smlouvě je termín dokončení modernizace úseku léto roku 2015,“ připustila Taťjana Pelíšková z OHL ŽS, a. s.