Senioři se stále častěji svěřují s týráním a domácím násilím

Praha – Na krizovou linku pro seniory volá stále více starých lidí, kteří se svěřují s týráním nebo domácím násilím. Zatímco v roce 2012 přijali pracovníci zhruba 500 takových hovorů, loni už to bylo o skoro 200 telefonátů navíc. Bezplatný Senior telefon pro starší lidi v tísni provozuje spolek Život 90. Celostátní nonstop linka s číslem 800 157 157 je anonymní.

„Klasický příběh vypadá tak, že v rodině jsou špatné a konfliktní vztahy. Syn obvykle ztratí práci, začne pít, následuje násilí. Starší lidé to mnohdy dlouho tolerují. Obávají se využít pomoc a potřebují hodně anonymity. Často se stydí, že násilí páchají jejich blízcí,“ popsala Jana Kosařová, která ve své studii mapovala formy domácího násilí na seniorech.  

Podle ní je násilí hlavně mezigenerační. Nejčastějším pachatelem jsou děti či jiní příbuzní starších lidí. Nejvíc se vyskytuje citové a psychické týrání jako výhrůžky a vydírání, které postupně přerůstají ve fyzické výpady. Přibývá ale i ekonomického násilí, kdy senioři musí blízkým odevzdávat svůj důchod nebo nemají přístup ke svým penězům.  

Situaci zhoršila ekonomická krize. Kvůli ztrátě práce a nedostatku peněz se totiž některé rodiny sestěhovaly a potomci žijí s rodiči či prarodiči. „Když se lidé oddělí, problémy se většinou vyřeší,“ dodala Kosařová.

Senior telefon loni přijal 246 volání, které se týkaly domácího násilí. Týrání bylo tématem 450 telefonátů. Podle vedoucí linky Dany Kroupové s tím často souvisí i telefonáty, v nichž senioři mluví o sebevraždě. Těch bylo loni už 315. Každoročně linka přijme celkem přes 12 tisíc hovorů.   

Senior telefon funguje už 20 let. V poslední době se však potýká s finančními potížemi. Dotace od ministerstva práce totiž klesají: v roce 2011 činily 2,34 milionu, letos zatím 1,99 milionu. Provoz linky přitom měsíčně stojí kolem 300 tisíc.