Poslanci sobě: Auta jim z modrých zón u sněmovny nikdo neodtáhne

Praha – Poslanci schválili pozměňovací návrh Stanislava Humla (ČSSD), který se rozhodl k vládní novele silničního zákona připojit výrazné omezení odtahů aut z rezidenčních zón. Největší výhody však přináší zákonodárcům – znamená, že jim již nehrozí odtažení auta zaparkovaného na Malé Straně tam, kde stát nemá. Návrh prošel zejména díky hlasům poslanců ČSSD, která má většinu v Senátu. Ten nyní návrh dostane.

Video Poslanci schválili omezení odtahů ve městech
video

Poslanci schválili omezení odtahů ve městech

Tzv. přílepek, který navrhl Stanislav Huml, komplikuje policii odtahy vozidel chybně zaparkovaných v městských rezidenčních zónách, kde by měla stát pouze auta s parkovací známkou. Nově budou policisté muset na taková vozidla nejprve umístit botičku, a teprve když se majitel do 24 hodin neozve, ho odtáhnou. „Nejdříve je potřeba nasadit prostředek, který je mírnější, a teprve potom odtáhnout auto,“ nastínil Stanislav Huml.

Pro poslance to ale znamená, že se veškerým komplikacím spojeným se svým špatným parkováním vyhnou. Nasazení botičky na jejich auta – jsou-li označena jako „vozidlo osoby požívající výsad a imunit podle zákona“ – zakazují zákony o policii a obecních policiích. Bez předchozího nasazení botičky nehrozí špatně parkujícím zákonodárcům ani odtažení. Právě to se před několika měsíci skupině poslanců včetně Stanislava Humla stalo. Volení zástupci občanů poté kritizovali pražskou městskou policii, kancelář Poslanecké sněmovny jednala o situaci s jejím ředitelem Eduardem Šusterem. Ten však upozorňoval, že pouze dodržuje zákon. Upozornil, že zákon o policii zakazuje nasazovat poslaneckým autům botičky, nikoli však odtahovat je.

Místo odtahů budou špatně parkující auta v modrých zónách nejprve dostávat botičky. Poslanci je dostat nesmějí, nehrozí jim tak ani odtah
Zdroj: ČTK
Autor: Michal Kučera

Změnu kritizují komunální politici, obávají se velkých problémů v ulicích

Huml sehnal pro svůj přílepek většinovou podporu poslanců navzdory kritice části poslanců, zejména těch vzešlých z komunální politiky. Pražský poslanec a bývalý primátor Bohuslav Svoboda (ODS) varoval, že změna přinese takové problémy, že se jí poslanci budou muset za půl roku zabývat znovu. Předlohu kritizovali také starostka Prahy 2 Jana Černochová (ODS) či bývalý ředitel městské policie v Mostě Bronislav Schwarz (ANO). Poukazovali na účelnost modrých zón, které mají zajistit místo k zaparkování místním obyvatelům. „Strážníci městské policie nebudou dělat nic jiného, namísto ochrany veřejného pořádku, ale budou běhat od auta k autu, sundavat a nandavat botičky,“ uvedla Černochová. Huml naopak existenci zón označil za zločin. „Je to velký zásah a já jsem si toho vědom, ale netýká se to poslanecké imunity,“ řekl autor pozměňovacího návrhu.

Hrozící situace se městská policie obává. To, co je dnes záležitostí jednoho telefonátu a krátkého čekání na odtahový vůz, by mohlo pro strážníky znamenat celodenní úřadování. Jenom v Praze každoročně řeší 100 tisíc případů neoprávněného parkování v modrých zónách.

Náměstek ředitele MP Praha Ludvík Klema o opatření s botičkami:

„V současné době za stávajících personálních a technických podmínek u pražské městské policie by se – troufám si říct – nedala situace zvládnout stejně tak, jako je tomu v současné době.“


Návrh Stanislava Humla nebyl první, který se ve sněmovně kvůli odtahům poslaneckých aut objevil. V květnu přišel sněmovní hospodářský výbor s úpravou, která měla odtahy vozidel s kartou poslanců a senátorů znemožnit. Výbor ale posléze od tohoto návrhu ustoupil. Myšlenky se však nevzdal Huml, který podle serveru Aktuálně.cz patřil mezi poslance, jejichž auta policisté kvůli špatnému parkování nechali odvézt. Přílepek nakonec prošel především díky hlasům většiny z přítomných zástupců ČSSD, KSČM a TOP 09. Poslanci naopak zamítli další dva Humlovy návrhy, které se týkaly například možnosti zahlazovat v bodovém systému delikty starší tří let.

Novela se měla týkat trestů pro zahraniční řidiče

Původní novela, kterou Stanislav Huml pozměnil a kterou nyní i s jeho dodatkem posoudí Senát, se týká trestání cizinců za dopravní přestupky spáchané v Česku. Nově by takoví řidiči měli obdržet informace o svých proviněních proti pravidlům dopravy v ČR ve svém rodném jazyce. Informační formulář bude obsahovat údaje o tom, jakého přestupku, kdy a kde se podezřelý dopustil, včetně možného postihu. Podrobnější informace pak budou v oznámení o zahájení řízení.