Prachař: Do dopravních staveb půjde až 56 miliard, musí ale být připraveny

Praha – Peněz, které dá stát příští rok na dopravní stavby, by mohlo přibýt oproti letošnímu roku o více než čtvrtinu. Ministr dopravy Antonín Prachař (ANO) řekl v Otázkách Václava Moravce, že k plánovaným 44 miliardám korun by mohl Státní fond dopravní infrastruktury z rozpočtu dostat ještě dalších 12 miliard, budou-li však stavby připravené. V prvé řadě ale mají peníze jít na dlouho odkládané stavby – dokončení dálnice D11 k Hradci Králové či dostavbu D8 a rekonstrukci jejího úseku zničeného loňským sesuvem svahu. Mezi nejisté projekty potom patří pokračování modernizace D1.

Státní fond dopravní infrastruktury by měl napřesrok hospodařit se stejnou částkou jako letos – 44 miliardami korun. Ministři se ale shodli, že bude možné na dopravní stavby výrazně přidat. „Vláda se zavázala, že v okamžiku, kdy budou připraveny projekty – to znamená, bude pravomocné stavební povolení – je připravena finanční prostředky do SFDI zvýšit. Až o 12 miliard z národních zdrojů,“ řekl ministr dopravy Antonín Prachař v Otázkách Václava Moravce. Naznačil, že více peněz by mohlo jít i z Evropské unie. „Operační program Doprava I končí v roce 2015, ale můžeme už používat i finanční prostředky z roku 2014, to znamená z OP Doprava II,“ upozornil.

Investice do dopravní infrastruktury podporuje i prezident Miloš Zeman, podle kterého mají významný multiplikační efekt. Zeman se chystá na červencové jednání vlády, kde chce mluvit o rozpočtu. Podle něj by se měly volné peníze Státního fondu dopravní infrastruktury přesunout z celostátní úrovně na kraje – na celostátní úrovni prý totiž podle hlavy státu nejsou připravené projekty. 

Prioritou dostavba D11 a sanace D8

Na co napřesrok půjde podstatná část „dopravních“ peněz, je podle Prachaře jasné – v prvé řadě se mají obnovit stavby citelně chybějících dálničních úseků. Již letos v létě by měly po pěti letech opět začít práce u Hradce Králové, aby bylo možné dotáhnout úsek provizorně ukončený u Praskačky až ke krajskému městu. Peníze půjdou také na Litoměřicko. „Chceme se vážně zabývat sanací ujetého svahu na D8. Tam už máme také nějaké poznatky, víme, co pravděpodobně způsobuje nestabilitu svahu,“ doplnil Antonín Prachař.

D8 čeká sanace, nikoli přetrasování

Téměř dokončenou část dálnice D8 v rozestavěném úseku mezi Litoměřicemi a Ústím nad Labem loni v červnu zasypal svah, který se utrhl po prudkých deštích. Letos proběhl geologický průzkum, který zjistil, že sesuv dálnici zcela zničil a bude potřeba postavit ji znovu. Nejprve ale bude potřeba oblast zabezpečit a především odvodnit – příčinou sesuvu bylo velké množství vody v půdě, které loňské vydatné jarní deště ještě znásobily. Dálnice ale podle Antonína Prachaře povede tak, jak byla vyprojektována, změna trasy nepřipadá v úvahu. „Tam už bylo proinvestováno mnoho peněz, že jít do nového řešení – tu dálnici bychom odsunuli o několik let,“ upozornil. S tím, aby vedla dálnice v původní trase – schválí-li to geologové – souhlasí i prachařův předchůdce Zbyněk Stanjura (ODS).

Sesuv ovšem kromě dálnice pohřbil také plánovaný termín jejího dokončení. Kvůli sanaci se znovu posouvá z příštího roku zřejmě na rok 2017.


D1 má potíže kvůli odvolání aktivistů i zpoždění firmy. Hrozí jí i výpověď

Mezi plánované stavby, které nakonec nezačnou – a tím pádem se silničáři k části ze slíbených 12 miliard nedostanou – patří modernizace dalších částí D1. Proti stavebnímu povolení podal rozklad spolek Děti Země, který kritizuje metodu stavby. Není proto jasné, zda rekonstrukce tří úseků, která měla začít letos, začne alespoň příští rok. „Povolil jsem řediteli ŘSD, aby bez platného stavebního povolení vypsal výběrová řízení na zhotovitele. Když stavební povolení nebude vydáno, tak tendry zrušíme,“ naplánoval ministr Prachař další postup. Dodal, že stále počítá s ukončením rekonstrukce celé části dálnice od středočeských Mirošovic po Kývalku na Brněnsku v roce 2020. „Budeme se skutečně snažit tento harmonogram naplnit,“ podotkl Prachař.

Kromě rozkladu aktivistů proti novým stavebním povolením ale komplikují úspěšné dokončení rekonstrukce nejvytíženější české dálnice i zpoždění již zahájených staveb. Kritická je situace u Velké Bíteše, kde po loňském sporu o proplácení víceprací hrozí až roční zdržení. Podle Antonína Prachaře připadá v úvahu i ukončení kontraktu s firmou OHL ŽS, až původní termín vyprší. Stát je také připraven uplatnit v plné výši penále. Že by byla rekonstrukce úseku na Vysočině přese všechno hotova včas, je podle ministra již vyloučeno. „Zpoždění se nedá dohnat ani technologicky,“ upozornil.

Modernizace nejstarší části dálnice D1 začala loni v květnu, stavbaři postupně zabrali čtyři dálniční úseky. Všechny měly být hotové ještě letos, na třech skutečně již končí rekonstrukce jedné poloviny dálnice. Pokud ale stát neobhájí stavební povolení na další úseky, může se stát, že v příštím roce budou pokračovat práce pouze na zpožděném bítešském úseku. ŘSD sice v minulosti vypsalo ještě jeden tendr, ale ten zrušil ÚOHS kvůli chybám ve vítěžné nabídce.

Video Otázky Václava Moravce s Antonínem Prachařem
video

Otázky Václava Moravce s Antonínem Prachařem