Chládek: Jednotné přijímačky a vyšší plat pro učitele

Praha  Studenti by měli opět skládat přijímačky na střední školy s maturitou. Všichni budou muset dělat stejný test, jednotlivé školy si pak určí úroveň, kdy školáky přijmou a kdy už ne. Změny představil poslední den školního roku šéf resortu Marcel Chládek. Rozpočet ministerstva školství se na příští rok oproti letošku navýší bezmála o čtyři miliardy korun. Peníze by měly jít hlavně na platy učitelů.

Všichni zájemci o maturitní obory by mohli už v příštím roce skládat jednotné přijímací zkoušky. Důvodem pro jednotné zkoušky je roztříštěná kvalita žáků přicházejících ze základních škol. Kvůli demografickému propadu chodí na střední školy čím dál méně dětí. Školy pak kvůli naplnění tříd často berou i žáky se špatným prospěchem.

„V současnosti prochází k maturitě studenti, kteří již dříve prokázali, že na tu oblast nemají, a je to zbytečné trápení. A proto první krok, který uděláme, budou povinné přijímací zkoušky bez rozdílu, jestli je zřizovatel stát, tedy samospráva, soukromý subjekt nebo církevní subjekt,“ uvedl ministr školství Marcel Chládek.

Marcel Chládek, ministr školství:

„U státních maturit je zarážející vysoké procento propadlých studentů. Stát platí 2,6 miliardy na vzdělání těchto studentů, kteří budou naprosto nezaměstnatelní. Jsou to lidé, kteří čtyři roky trávili život na škole, a žádná kvalifikace jim v ruce víceméně nezbyde. Stát bude podporovat obory, které mají větší uplatnitelnost na trhu práce.“


Na školství bude víc peněz, než se čekalo

Rozpočet na školství bude příští rok navýšen více, než se předpokládalo. Vedle plánovaných dvou miliard určených na navýšení platů učitelů do něj ve srovnání s letošním rokem přibude dalších 1,8 miliardy korun, uvedl Chládek, který se na tom dohodl s premiérem Bohuslavem Sobotkou i ministrem financí Andrejem Babišem. Navíc se podle Chládka debatuje o dalším navýšení až na celkových 5,1 miliardy korun. 

Chládek neskrýval spokojenost. „Konečně máme rok, kdy bude výrazné navýšení rozpočtu českého školství,“ uvedl. Připomněl, že tuzemské školství je podle něj podfinancované. Výdaje na tuto kapitolu klesly pod čtyři procenta hrubého domácího produktu, zatímco evropský průměr je 6,1 procenta. Aby mohlo ministerstvo realizovat dlouhodobé projekty, jako je například zlepšení vybavení škol nebo zavedení kariérního řádu pro učitele, bude potřebovat ještě více peněz. „Doufám, že to není navýšení poslední, je to pouze start a já doufám v kontinuální navýšení i v dalších letech,“ dodal Chládek.