Cizinci si na českých základních školách mnohdy neví rady

Praha – Na českých základních a středních školách studovali během právě skončeného školního roku desítky tisíc dětí cizinců. Po prázdninách jich navíc zřejmě ještě přibyde. Probírané látce ale často kvůli jazykové bariéře nerozumí. Jasný systém podpory vzdělávání pro tyto děti v Česku chybí – odborníci proto připravili základy nové koncepce.

Škola Jižní na pražském Spořilově má asi 30 žáků, jejichž mateřským jazykem není čeština. Pořídila si tak asistenty, kteří jim pomáhají s pochopením výuky. „Jde většinou o pomoc v českém jazyce, například při dovysvětlování testů,“ doplnila asistentka učitele Táňa Sadirova.

Do českých mateřských, základních a středních škol chodí přes 30 000 dětí cizinců a jejich počet stále roste. Přesto stát nemá žádný ucelený systém, jak se jim věnovat. „V podstatě to je systémově nastavené tak, že to záleží na jednotlivcích – na řediteli školy, na učiteli a zároveň na rodičích, jestli se žákovi budou věnovat,“ upozornila Kristýna Titěrová ze společnosti Meta – společnost pro příležitosti mladých migrantů.

Téměř stovka odborníků teď připravila základy koncepce, která má problém řešit. Učitelé potřebují jasnou metodiku výuky češtiny jako druhého jazyka a chybí i povinné vzdělávání pedagogů na univerzitách. Školám by se zas hodil automatický nárok na finanční podporu jazykových kurzů pro cizince. Teď na to ti aktivní ředitelé získávají peníze z grantů.