Jak na kvalitu? Chládek oddělí financování základních a středních škol

Praha – Od příštího roku dojde ke změně financování regionálního školství. U středních škol by se měla odrážet potřeba pracovního trhu. V Otázkách Václava Moravce to řekl ministr školství Marcel Chládek (ČSSD). V základních školách by mělo být financování kombinací dotace na žáka a na třídu. České školství se potýká s řadou problémů – zhoršili se maturanti a starší děti na základních školách jsou horší než ti z nižších tříd. Podle výsledků testů jim mnohdy chybí motivace. A učitelé je nadchnout neumí.

Demotivovaní žáci

Podle České školní inspekce platí, že čím vyšší ročníky na základních školách, tím horší výsledky. Často dětem chybí potřebné nadšení. „Podle mě je to dané ztrátou motivace. Opravdu se domnívám, že neumíme učit tak, abychom děti motivovali. V 7. a 8. třídě přichází také puberta, kdy jsou děti v období vzdoru,“ konstatoval prezident Asociace profese učitelství Jan Korda. 

Inspekce proto doporučuje, aby se učitelé více zaměřili na inovativní metody ve výuce. Způsob a obsah vzdělávání hraje důležitou roli, myslí si i Korda, který je zároveň ředitelem základní školy. „Budeme motivovat lépe, pokud budeme učit opravdu pro život,“ konstatoval Korda s tím, že není tak potřebné testování, ale spíš sledování pokroku, jehož žáci dosáhli. 

„Nebezpečné“ plošné testování

Sám ministr Chládek se obává toho, že je plošné testování žáků nebezpečné. „Může se stát, že se děti budou učit jen na testovanou látku,“ poznamenal ministr. Na pořadu dne tak je testování vzorku. Největší problém českého školství tkví podle Chládka v tom, že ten samý test z cizího jazyka na úrovni 9. třídy dostali žáci 8. třídy základní školy a studenti středních odborných škol na druhém stupni. „Žáci ze základní školy měli lepší výsledky než studenti střední odborné školy s maturitou,“ upozornil ministr. 

Letošní rok také přinesl nejhorší výsledky státních maturit od roku 2011. Ze základních škol přicházejí na střední děti s horšími znalostmi. A na středních školách ke zlepšení moc nedochází. Podle Chládka je nutné změnit způsob financování regionálního školství. „Financujeme české školství za počet studentů – to znamená za kvantitu. Pokud chceme kvalitu, musíme přestat financovat za počet studentů,“ míní ministr. 

Anna Putnová (TOP 09), místopředsedkyně výboru pro vědu, vzdělání, kulturu, mládež a tělovýchovu, v této souvislosti připomněla koncepci minulé vlády Petra Nečase, kde by se projevila jak náročnost studia, tak profilování jednotlivých studentů. „S tímto návrhem pracujeme,“ oznámil v OVM Chládek s tím, že chce jít ale „víc do hloubky“ – oddělit financování základního školství od toho středního.  

Chládek o změně financování

„U základního školství by šlo o kombinaci počtu žáků a kombinace na třídu tak, aby bylo snad dostupné základní vzdělání v celé republice. U středních škol je nutná analýza trhu práce. Je třeba reflektovat obory, které potřebujeme v praxi.“


Rozpočet resortu školství se příští rok překvapivě zvýší víc, než se předpokládalo. Vedle plánovaných dvou miliard určených na navýšení platů učitelů do něj ve srovnání s letošním rokem přibudou další dvě miliardy.

Už letos chce dát Chládek 300 milionů z rozpočtu svého resortu na navýšení platu pracovníků ve školství. Takzvané řetězení smluv, kvůli kterému se učitelé ocitají v létě bez práce, hodlá ministr řešit zpřísněním zákona.