Druhá vlna uzavírek: noční omezení na D3 i rekonstrukce křižovatky smrti

Praha – Dálnici D3 čeká v noci úplná uzavírka – kvůli stavbě nového železničního mostu nad dálnicí budou muset řidiči sjet mezi 63. a 70. kilometrem na starou silnici. Totéž se bude opakovat i následující dvě noci. Není to jediná nová velká uzavírka, která postihla hlavní silniční tahy v Česku. Na silnici I/47 na obchvatu Lipníka nad Bečvou začala rekonstrukce nebezpečné křižovatky, která potrvá přes dva měsíce. Jen na několik dnů je potom omezen provoz na D5 u hranic anebo na R6 u Kladna. Pokračují i dlouhodobá omezení, která způsobují zpoždění například na dálnici D1 – pracuje se na ní takřka v celém úseku od Prahy po Brno.

Omezení provozu na dálnici D1 jsou leitmotivem posledních let. Letos o prázdninách se ovšem k modernizaci ve středních Čechách a na Vysočině přidaly práce u Prahy. Zpoždění na cestě mezi Brnem a Prahou se tak často pohybuje v řádu desítek minut. Potíže čekají řidiče také v Brně – kvůli uzavírkám na městském okruhu se zdrží nejméně půl hodiny.

  • Z celkových 772 kilometrů tuzemské dálniční sítě se rekonstruuje 85 kilometrů. Nejvíc oprav se provádí na nejstarší a nejdelší dálnici - D1. Na jejím hlavním úseku od Prahy po Brno jde o 50 kilometrů.

Uzavírek na hlavních tazích v Česku ale postupně přibývá i mimo „déjedničku“ či Brno. Začátek třetího prázdninového týdne přitom jako by nová omezení přitahoval. Nejenže začala dvouměsíční rekonstrukce nebezpečné křižovatky na lipnickém obchvatu, v noci čeká úplná uzavírka také sedmikilometrový úsek dálnice D3 na Táborsku.

Série nočních uzavírek na D3

  • uzavřený úsek: 63.–70. kilometr (v obou směrech)
  • termíny: noci na 15., 16. a 17. 7.
  • čas uzavírky: od 20:00 do 8:00
  • objízdná trasa: silnice I/3 a III/00341

Příčiny uzavírek: Bezpečnost okamžitá i budoucí

Obě omezení mají stejnou příčinu – bezpečnost. Zatímco však na dálnici D3 jde o okamžitou bezpečnost řidičů při stavbě nového železničního mostu nad dálnicí, u Lipníka nad Bečvou se silničáři rozhodli napravit letitý bezpečnostní problém.

Křižovatka Na Horecku na obchvatu Lipníka nad Bečvou (silnici I/47) totiž patří k nejnebezpečnějším v zemi. Představitelé Olomouckého kraje a Ředitelství silnic a dálnic se kvůli velkému počtu tragických nehod rozhodli přestavět tuto klasickou křižovatku na okružní.

Přestavba potrvá dva a půl měsíce a podle šéfa olomouckého Ředitelství silnic a dálnic Martina Smolky proběhne za provozu, jen s minimálním omezením řidičů. Na samotné silnici I/47 bude možné projet obousměrně bez problémů, k dispozici však nebude silnice II/347, po které se jezdí od rekonstruované křižovatky do města. Jako objízdná trasa poslouží Tyršova ulice, která od hlavní silnice odbočuje poněkud jižněji.

Nehod začalo na křižovatce přibývat po roce 2006, kdy původně hlavní silnici přetnul obchvat Lipníka nad Bečvou. „Z hlavní silnice se poté stala vedlejší. Někteří řidiči však změnu přednosti v důsledku takzvaného zvykového práva nerespektovali. Mnozí také překračují povolenou sedmdesátku,“ uvedl koordinátor BESIPu Olomouckého kraje Miroslav Charouz. Za posledních osm let přišli při nehodách na této křižovatce o život čtyři lidé, 24 jich bylo těžce zraněno. Nejvíce vážných nehod evidoval správce silnice první dva roky po vybudování obchvatu. Ke smrtelným haváriím došlo i v letech 2011 a 2012.

Další nové velké uzavírky na hlavních tazích:

  • D5: u Rozvadova (135.–140. kilometr) do čtvrtka obousměrný provoz v polovičním profilu, v každém směru 1 pruh
  • R6: u Kladna (13.–16. kilometr) do konce července obousměrný provoz v polovičním profilu, v každém směru 1 pruh