Každý stý řidič nemá za volantem co dělat. Důvodem je vada zraku

Praha – I přes vadu zraku usednou tisíce řidičů za volant bez korekce brýlemi nebo kontaktními čočkami. Pochopitelně svým přístupem zvyšují riziko dopravních nehod. A celá řada dalších řidičů si brýle nebo čočky sice nasadí, ovšem ignorují fakt, že by potřebovali jiné. Šoféři sami zhoršení zraku kvůli plíživé pozvolnosti vůbec nemusí zaznamenat. BESIP je tedy spolu s očními lékaři vyzývá k pravidelným prohlídkám obzvlášť po čtyřicátém roce věku. Šetření při silničních kontrolách v loňském roce ukázala, že každý šestnáctý řidič potřebuje kontrolu zraku.

Zhruba každý třetí člověk v ČR trpí krátkozrakostí. Pokud takový člověk usedne za volant, jeho vidění je poměrně rozostřené. „Pro člověka s vadou -2 dioptrie vede ke snížení ostrosti natolik, že objekt, který by měl bezpečně rozpoznat na vzdálenost šest metrů, je schopen rozpoznat na vzdálenost jeden metr,“ upřesňuje oční lékařka Eva Jerhotová.

Z vlastní zkušenosti ví, že lidé mnohdy nerozeznají ani tři dioptrie. Při vyšetření kvůli řidičskému průkazu se pak ukáže zcela nedostatečná ostrost. Řízení ale ovlivňují i další oční vady. Mezi pravidelnými řidiči jsou i ti s dvojitým viděním, s nímž už řidič nemůže jakkoli ohlídat provoz. Zelený zákal pak přináší rozostření a omezení zorného pole.

Sdružení optometristů v roce 2013 nabízelo ve spolupráci s BESIPem při policejních kontrolách vyšetření zraku. „Každé šestnácté vozidlo řídí někdo, kdo potřebuje kontrolu zraku. A každé sté vozidlo řídí někdo, kdo za volantem vůbec nemá co dělat,“ naznačuje výsledky šetření ředitel BESIPu Martin Farář.