Tůma i Svoboda diskutovali o dopravě v Praze

Praha – Kandidáti na pražského primátora včetně Zdeňka Tůmy (TOP 09) a Bohuslava Svobody (ODS) se střetli v debatě věnované silniční dopravě v hlavním městě a využití volného prostoru. Diskuzi uspořádala iniciativa za bezpečnou, zdravou a živou Prahu Auto*Mat. Účastníci debaty mimo jiné podpořili přeměnu pražských ulic v místa skutečného společenského prostoru, k čemuž mělo přispět i dnešní uzavření části Vinohrad pro automobilovou dopravu kvůli pouliční slavnosti s názvem Zažít město jinak.

Jedním z bodů diskuze bylo zapuštění magistrály pod zem v centru okolo Václavského náměstí. Tento bod jako jediný podpořil Zdeněk Tůma, který tento plán označil za nejsmysluplnější z existujících projektů. „Určitě bychom se v příštích čtyřech letech na to měli podívat, ten projekt by se měl dotáhnout do konce,“ uvedl Tůma. Zároveň ale připustil, že je projekt finančně náročný a neřeší severojižní propojení Prahy. Za klíčovou záležitost proto považuje dobudování okruhu kolem Prahy a zřizování záchytných parkovišť. 

Proti zapuštění magistrály se ostře postavila Petra Kolínská za Stranu zelených, která poukazovala, že náklady na 800 metrů magistrály dosáhnou 12 miliard korun. Proto požaduje přeměnu magistrály na městský bulvár. Ke Kolínské se připojil i Karel Březina (ČSSD), podle něhož magistrála v podzemí nic neřeší. „Naší snahou by mělo být dostat auta z centra hlavního města, ne je tam velkokapacitní komunikací přivádět, ať už bude na povrchu, nebo bude zahloubena,“ řekl. Ve shodě s ostatními účastníky debaty uvedl, že řešením je dobudování vnitřního i vnějšího pražského okruhu a magistrálu postupně změnit na normální komunikaci.   

Reportáž Pavly Sedliské (zdroj: ČT24)

Podle Bohuslava Svobody bude otázka magistrály na stole v okamžiku, kdy bude vyřešen vnitřní okruh. Poté by mělo být vybráno definitivní řešení, které navrhnou odborníci podle dopravního vývoje v hlavním městě. Svoboda zmínil příklad centra Kodaně, kde dvě pětiny dopravy tvoří cyklisté a třetinu hromadná doprava a zbytek doprava automobilová. „Zdá se, že toto je vrchol toho, co velké město může při té změně dopravní obsluhy udělat, to by měl být i náš cíl,“ uvedl Svoboda. S Tůmou se shodoval na tom, že kapacita městské hromadné dopravy v centru je na hranici možností. 

Po dobudování okruhu by podle účastníků debaty měla být regulována doprava v centru Prahy, a to prostřednictvím zavedení mýtného, zdražení parkovného nebo rozšíření zón placeného parkování.

Do pražských Vinohrad dnes měla auta vjezd zakázán, úderem poledne zde začala pouliční slavnost Zažít město jinak. Jindy rušné dopravní tepny zaplnili cyklisté, pouliční tržiště a pódia pro nejrůznější umělecká představení. Akci pořádá již pátým rokem iniciativa Auto*Mat a očekává se až 5000 návštěvníků. Cílem je upozornit na přetíženou dopravu, která negativně zasahuje do života Pražanů. 

Na návštěvníky čekalo přes 140 atrakcí a aktivit od pouličních kaváren, představení pro děti nebo swingovou tančírnu. Lidé se také mohli zastavit u trhů mladých návrhářů, přímo pod širým nebem se konaly také koncerty a autorská čtení. Hlavní atrakcí byla velká podzimní cyklojízda, akci podpořil také ministr dopravy Vít Bárta (VV) a velvyslanci Nizozemska, Rakouska a Dánska – právě v těchto zemích totiž lidé hojně jezdí na kole třeba do práce nebo do školy.