Pozor na děti na silnici: Letos jich zemřelo už jedenáct

Praha – Letošní rok počtem dětských obětí na silnicích aspiruje na nejčernější rok za posledních několik let. „Bohužel k dnešnímu dni evidujeme už jedenáct usmrcených dětí, pokud to srovnáme s loňskem, tak jich bylo osm za celý rok. Ten nárůst je rapidní a alarmující,“ uvedl ředitel Služby dopravní policie Tomáš Lerch. V průměru přitom při nehodách za rok umírá 12 dětí do patnácti let. Nejčastější příčinou úmrtí je přecházení silnice.

Důsledek špatného kroku nebo neobratnosti na kole si na rozdíl od dospělých cyklistů a chodců zvlášť ty nejmenší děti neuvědomují. Podle policie jsou právě prázdniny důvodem pro tu nejvyšší dopravní opatrnost dětí, rodičů i řidičů. „Děti patří k ohrožené skupině, stejně jako cyklisti, motorkáři, chodci obecně,“ varoval ředitel Besip Martin Farář.

Znalosti o pravidlech silnice si mohou děti vyzkoušet i ve městě, v některých městských táborech a centrech nechybí prázdninová dopravní výuka. „Naši krajští koordinátoři v krajích běžně dojíždějí do dětských táborů, zde s dětmi diskutují nad problematikou dopravní výchovy, vysvětlují jim určitá pravidla silničního provozu,“ potvrdil ředitel BESIPu Martin Farář.

Podle instruktorů ale mnohdy i cvičný provoz prozradí, že v ostrém může mít řada dětí problémy. „V dnešní době děcka na tom pohybově nejsou nejlépe, mají velký problém s technickým zvládáním jízdy a k tomu sledovat provoz je pro některé skoro neřešitelný problém. Desetileté děti nám dokáží padat z kola i z koloběžky,“ upozornil Josef Línek z dopravního centra Semafor.

Chyby ale rozhodně nedělají jen nepozorné děti - za řadu nehod může nepozornost řidiče. U šoférů je zásadní oční kontakt s chodcem. Jezdit by měli výrazně pomalu u škol, kin a hřišť. Tam, kde je hodně zaparkovaných aut, nejezdit těsně u nich. „Prostě je třeba počítat s tím, že děti se v těchto letních měsících stále častěji vyskytují a jsou často nepozorné,“ shrnul Lerch.

Pravidla pro děti, rodiče a řidiče

  • Pro dítě a rodiče
  • Do sedmi let by se dítě do provozu mělo vydat jen v doprovodu rodičů nebo starších sourozenců.
  • Přecházet na přechodech pro chodce.
  • Rozhlédnout se třikrát (levá, pravá, levá).
  • Nevkročit do vozovky, dokud řidič nezastaví.
  • Pro řidiče
  • Důležitý je oční kontakt.
  • Pozor dejte u škol, kin a dětských hřišť.
  • Nejezdit těsně u zaparkovaných aut.

O vážnosti následků nehody rozhodují hlavně dvě věci: rychlost - a tedy síla nárazu - a taky poměr výšky auta a chodce. Děti jsou nejvíc zranitelné, náraz je většinou zasáhne do kritických částí těla a auto je skoro vždy stáhne pod sebe. Běžné auto má kritický přechod hrany masky a kapoty v úrovni 70 až 90 centimetrů. Při srážce tedy narazí pravděpodobně přímo do hrudníku nebo hlavy tříletého dítěte. Auta SUV mají potom hranu kapoty a masky výš, obvykle 100 až 110 centimetrů. Dítě tak zasáhne prakticky rovná plocha, což je nejhorší varianta. Hrudník šestiletého dítěte začíná ve výšce kolem osmasedmdesáti centimetrů. Běžné auto ho proto může zasáhnout pod něj, SUV už ale může ohrozit právě hrudník i hlavu. Desetileté dítě běžné auto do výšky hrudníku 95 centimetrů nezasáhne - a tím má větší šanci přežít, naopak SUV mu ho pravděpodobně poraní.