Vzletu konkurenta herculesů předchází čilý ruch mezi Vodochody a Brazílií

Vodochody – Ačkoli sídlí výrobce letadel Embraer v Brazílii, části trupu jeho ambiciózního typu KC-390 vznikají ve Vodochodech. Od jara odesílá Aero do Brazílie součásti, aby Embraer stihl plánovaný letošní první let. Nové letadlo bude vojenský transportér. Svými parametry včetně schopnosti operovat z nezpevněné plochy má konkurovat americkým herculesům, konkurenční výhodou má být proudový pohon.

Brazilský Embraer si udělal jméno jako výrobce malých civilních letadel, později také dopravních strojů střední velikosti či drobných vojenských cvičných strojů. Nyní vstupuje na pole, které zatím patří docela jiným firmám – armádám slibuje velký transportní letoun, který bude proudovou alternativou Lockheedových herculesů. Na vývoji stroje KC-390, který si již objednaly armády Brazílie, Argentiny a Chile, ale nepracuje Embraer sám. Významnou roli při sestavování trupu hraje Aero Vodochody. Ta nyní odeslala do Brazílie další vyrobené součásti, díky kterým by ještě letos měly být hotové čtyři prototypy včetně dvou létajících. Z Vodochod do Sao Jose dos Paulos cestují zadní části trupu KC-390, dveře a nakládací rampa. Součásti přepravuje mezi Prahou a Sao Paulem větší příbuzný budoucích KC-390 – ukrajinský Antonov An-124.

Dvoumotorový proudový KC-390 bude v představách Embraeru – a také Boeingu, který bude stroje prodávat na některých trzích – konkurentem pro univerzální herculesy schopné operovat i z travnatých, nerovných ploch ve válečných oblastech. Konstruktéři KC-390 však doufají, že reaktivní pohon bude výhodou, která odkloní herculesy na vedlejší kolej. „Posouvá se vlastně do vyšší kategorie. Má dva proudové motory, takže se dostáváme do vyšších rychlostí,“ popsal konstruktér Jří Doubrava.

Zda se úspěch vojenského embraeru alespoň přiblíží slávě herculesů létajících již od 50. let a vyráběných dodnes, je otázka. První objednávky na 60 kusů od jihoamerických armád lze považovat za úspěšný první krok, oproti více než dvěma tisícovkám vyrobených herculesů je to ale mizivé číslo. Počty prodaných KC-390 by ale v budoucnu mohla zvýšit i česká armáda. Ta chce pořídit dvě transportní letadla pro přepravu obrněné techniky – ta se do CASA C-295, které armáda používá, nevejde. „Pokud tento letoun splní všechny specifikace, které očekáváme, bude to jeden z vážných uchazečů,“ řekl Petr Sýkora z ministerstva obrany.

Embraer KC-390

  • dvoumotorové produdové transportní letadlo
  • motory (tah): 2x IAE V9500 (2x 120 kN)
  • užitečné zatížení: 23 t
  • max. vzletová hmotnost: 81 t
  • délka: 35 m
  • rozpětí: 35 m
  • dolet: 2 600 nm (cca 4 800 km) při zatížení 14,7 tunam
  • dostup: 36 000 stop (cca 11 km) 
  • max. rychlost: 0,8 M (cca 850 km/h)