Stavba obchvatu Třince zahájena, potrvá více než 3 roky

Třinec - Stát zahájil několik desítek let odkládanou stavbu obchvatu Třince v Moravskoslezském kraji. Dva nové úseky na silnici 1/11 budou částečně hotovy za tři roky. Je to jedna z hlavních dopravních tepen spojující Moravskoslezský kraj se Slovenskem a Polskem, denně po ní projede až 30 tisíc motorových vozidel, z toho 6 tisíc kamionů. Silnice přitom vede přes Třinec a další hustě obydlené obce.

Video Začala stavba obchvatu Třince
video

Začala stavba obchvatu Třince

I když jde o tak významnou a frekventovanou komunikaci, vypadá spíše jako obyčejná obecní dvouproudová silnice. Například náměstek moravskoslezského hejtmana pro dopravu Daniel Havlík z ČSSD ji přirovnal ke staré formanské cestě. Dva nové úseky z Nebor do Oldřichovic a z Oldřichovic do Bystřice budou dlouhé jedenáct kilometrů a budou čtyřpruhové. Součástí stavby budou přivaděče a mimoúrovňové křižovatky v Neborech, Oldřichovicích a Bystřici nad Olší. „Kvalita této nové komunikace bude odpovídat nejvýznamnějším dopravním stavbám v zemi a výhledově umožní i rychlostní provoz,“ uvedla mluvčí moravskoslezského hejtmanství Petra Špornová.

Obyvatelé Třince, Nebor či Vendryně za stavbu tranzitu opakovaně demonstrovali, sepisovali petice, organizovali blokády. „Intenzita dopravy je tady skutečně na vrcholu únosnosti… děti tu mají školu a musí to dýchat,“ uvedl například předseda osadního výboru Nebory Adolf Bolek, který za obchvat roky bojuje. A problém s touto silnicí nemají jen lidé, kteří u ní žijí, ale také řidiči. Často jsou tam dopravní zácpy, vážné nehody, ke kterým se záchranáři obtížně dostávají. V zimě mají kamiony například často problém vyjet neborský kopec.

Stavbu zbrzdila také ochrana vzácné mihule

Dlouho chyběla dostatečná vůle tento problém řešit, vlády argumentovaly tím, že nejsou peníze. Vláda Jiřího Paroubka se v roce 2006 usnesením zavázala, že se obchvat Třince začne stavět v roce 2009 a hotov bude v roce 2012. Stát však nenašel peníze ani na zahájení jednoho úseku. Finance nebyly jediným problémem. Výstavbu brzdil i spor s ochránci přírody o mihuli říční, vzácného živočicha, kvůli kterému nakonec stát nechal trasu změnit. Dlouho se vlekl také výkup pozemků a nemovitostí, které stály v cestě. První demolice začaly letos na jaře. „Součástí přípravných prací, které budou dokončeny v průběhu dubna příštího roku, jsou také demolice 25 objektů,“ uvedla mluvčí stavební společnosti Skanska Lucie Laňková.

Na slavnostní zahájení stavby přišel také ředitel Třineckých železáren, který o nutnosti obchvatu jednal už s deseti ministry dopravy. Tomu současnému, Antonínu Prachařovi z hnutí ANO, předal sekeru vyrobenou v železárnách. „Je hlavně na to, kdyby chtěl někdo do toho projektu ještě zatnout sekeru,“ prohlásil Czudek. Celkové náklady na tyto dva nové úseky silnice 1/11 dosáhnou asi 2,7 miliardy korun (bez DPH). Stát, který je investorem, čerpá většinu peněz prostřednictvím Státního fondu dopravní infrastruktury z programů Evropské unie.