Zpomalovacích semaforů přibývá i přes výhrady expertů

Praha – Semafory, které sledují rychlost přijíždějících aut a spouštějí červenou těm, která jedou příliš rychle, si pořizuje jedna obec za druhou. Podle jejich zkušeností opatření funguje. Řidiči se chtějí vyhnout úplnému zastavení, a tak raději zpomalují na předepsaných 50 km/h. Řada dopravních expertů však tvrdí, že je to dočasné. Řidiči podle nich časem přestanou semafory respektovat – je přitom otázka, zda pouze ty zpomalovací. Obce se jich však zbavit nemíní.

Zpomalovací semafory se v minulých letech rozmohly například v rostoucích obcích v blízkosti Prahy, nyní zažívá jejich velký rozmach Vysočina. Přestože čelí takové použití světelné signalizace i kritice, radnice jsou s nimi nadmíru spokojeny. „Řekl bych, že to pomáhá k bezpečnosti chodců, dětí. Spokojenost je zatím veliká,“ podotkl starosta Polné Jindřich Skočdopole.

Princip zařízení je jednoduchý. Semafor stojí většinou na začátku obce nebo například v kritickém místě před školou a má trvale rozsvícenou zelenou. Když však čidlo k němu připojené zaznamená auto jedoucí rychleji než 50 km/h, spustí červenou. V některých případech slouží semafory současně k ochraně přechodu pro chodce, často jsou ale samoúčelné. Tím si přitom mohou obce podle Martina Faráře z oddělení BESIP ministerstva dopravy způsobit potíže. „Toto zařízení často funguje v rozporu se zákonem. Jeho signalizace nepoužíváme v tu chvíli k řízení provozu na křižovatkách, ale k trestání řidiče, který jede rychle. V tom případě se nejedná o účelné užití,“ upozornil. Policejní mluvčí Dana Čírtková však uvedla, že si na zpomalovací semafory zatím nikdo nestěžoval.

BESIP nemá statistiku, kolik řidičů červenou nerespektuje, a Martin Farář pochybuje, že takový výzkum proběhl. Číslo však odhaduje jeden z výrobců zařízení, jeho zástupce Aleš Pospíšil tvrdí, že je účinnost asi osmdesátiprocentní. „Řidiči zklidňují před ním, ale i za semaforem dochází ke zklidnění,“ poukázal přitom.

Ministerským úředníkům se zpomalovací semafory nelíbí kvůli údajnému nesouladu se zákonem a také proto, že podle Martina Faráře vykonává to, na čem by obce měly raději spolupracovat s BESIPem. Navíc podle Centra dopravního výzkumu může semafory časem také potkat osud elektronických ukazatelů rychlosti, kterými se rychle jedoucí řidiči již vůbec neznepokojují. V případě semaforů ale může mít jejich ignorování závažné následky. „Určitá skupina řidičů se zde naučí ještě víc nerespektovat trojbarevnou soustavu SSZ a to může mít fatální následky na křižovatkách nebo na přechodech,“ varoval Jindřich Frič z Centra dopravního výzkumu.