Děti s poruchami učení by se měly na návrat do lavic připravovat už teď

Praha - Děti s poruchami učení by měly týden před návratem nastartovat přípravu na nový režim - radí speciální pedagogové. Rodiče můžou využít i kurzy k tomu určené. Podle odborníků je ale vůbec nejdůležitější slabinu včas odhalit a začít na ní pracovat.

Poruchou soustředění, popřípadě jiným problémem, trpí asi čtvrtina dětí v Česku. Až u sedmi ze sta se rozvinou vážnější potíže - jako třeba dyslexie, tedy porucha čtení. Takové problémy jsou často dědičné, způsobit je můžou ale i komplikace při porodu.

„Organismus není při narození vyvinut tak, jak by se očekávalo. A nezralost nervové soustavy přetrvává až do školního věku,“ upozorňuje Václava Masáková z pedagogicko-psychologické poradny.

Šanci zlepšit se má ale každé takové dítě. „Hledáme, v čem je dobré a úspěšné. Na tom stavíme a od toho rozvíjíme oblasti, které jsou méně úspěšné,“ dodává Olga Zelinková z České společnosti Dyslexie.

Rodiče by se takovým dětem měli věnovat mnohem víc – hrát si s nimi a povídat, naopak je nenechávat sedět u televize nebo u počítače. Podle odborníků by také pomohlo začít řešit problémy s učením a pozorností dřív, než naplno propuknou - tedy už ve školce. „V každém preprimárním zařízení by měl být speciální pedagog, který by uměl s dětmi pracovat,“ navrhuje ředitelka PP Lexix Silvie Janovcová.

Nejdůležitější podle odborníků ovšem je, aby dítě učení bavilo. Rodiče by měli přijmout fakt, že jeho mozek funguje jinak.