Dálnice z Budějovic do Lince povede za 7 let, slíbili si ministr a hejtman

Praha – Za sedm let dojedou řidiči z Českých Budějovic až do Lince po dálnici. Rok 2021 jako termín propojení dálnice D3 s rakouskou rychlostní silnicí S10 oznámili po svém setkání český ministr dopravy Antonín Prachař a hornorakouský hejtman Josef Pühringer. Oba jednali také o rychlém železničním spojení obou měst, které zřejmě bude hotové až později – náhrada pomalé jednokolejky z Budějovic na jih se začne stavět až po roce 2018, kdy má být hotový koridor z krajského města do Prahy.

Dálnice D3 je dnes sotva dálnicí ve smyslu vysokorychlostní spojnice významných měst – vede totiž z Mezna do Veselí nad Lužnicí. Během příštích sedmi let ale již bude mít na své jméno větší nárok – měla by se prodloužit přes České Budějovice až na česko-rakouské hranice, odkud bude možné pokračovat po rakouské S10 dále do Lince. „Potvrdili jsme si ambiciózní plán, že skončíme s výstavbou dálnice D3 před Českými Budějovicemi v roce 2018 a dokončíme napojení našich dvou strategických komunikací do roku 2021,“ shrnul časový výhled českých i rakouských stavitelů (a rozpočtů) ministr dopravy Antonín Prachař.

S hornorakouským hejtman Josefem Pühringerem jednal ministr nejenom o termínu propojení D3 a S10, ale také o konkrétním místě. K jejímu stanovení by mělo Česko a Rakousko uzavřít mezistátní smlouvu. Podle Prachaře půjde sice jen o formální dohodu, je ale potřebná, aby nemohlo být do budoucna místo zpochybněno.

NE, radši vlak?

Cesta přímým vlakem z Prahy do Lince dnes trvá bezmála pět hodin, autem je zhruba o hodinu a půl rychlejší. Rozdíl tkví především v úseku Budějovice–Linec, kde se i po modernizaci dokončené zhruba před deseti lety vine jednokolejná trať zhruba tudy, kde již v první polovině předminulého století vedla koněspřežná železnice. O této situaci jednal ministr Prachař s hejtmanem Pühringerem také. Podle Pühringera by na modernizaci trati Praha–Budějovice, která skončí v roce 2018, měly navázat další práce mezi Budějovicemi a Lincem. „Jsem nesmírně rád, že výstavba bude pokračovat, protože rozvoj dopravní infrastruktury je klíčový pro spolupráci a integraci mezi našimi zeměmi,“ řekl Josef Pühringer.


Přes jasné stanovení termínů dostavby dálnice D3 se nemohou řidiči předčasně radovat. Historie dálnice ukazuje, že všechna tato data jsou jen velmi orientační. Ředitelství silnic a dálnic má na jihu Čech obzvlášť velké potíže s vykupováním pozemků, silničáři ale narazili na komplikace i při výběrových řízeních. Stavba se přitom takto zdržuje i o několik let. V rámci R3 – jak je dnes příhraniční úsek značen, v rámci nového pojetí dálniční sítě by se ale měl vrátit do dálniční kategorie – přitom podle informací ŘSD ještě tzv. majetkoprávní příprava není dokončena ani v jednom úseku.

Po dokončení D3 až na hranice a napojení na rakouskou rychlostní silnice bude nesrovnatelně komfrotnější než dnes cestování z Budějovic například na alpské sjezdovky nebo k moři do Chorvatska. Podstatně příjemnější a rychlejší bude i cesta z Prahy či Liberce. V těchto případech však bude i nadále na řidiče čekat dálniční „díra“ ve Středočeském kraji. Příprava stavby téměř šedesátikilometrového úseku vázne, silničáři zatím nemohou ani dokončit projekt, protože kraj dosud nemá jasno, kudy chce dálnici vést.