Češi za volantem: Méně bodů, nehod ale neubývá

Praha – Za první pololetí letošního roku nasbírali řidiči vůbec nejméně trestných bodů od doby, co se jimi dopravní prohřešky trestají. Na první pohled to vypadá, že Češi jezdí lépe a ohleduplněji. Dopravní policisté ale optimismus mírní: ne všechny přestupky se bodují a také statistika dopravních nehod není příznivější – letos se zatím bouralo více než loni.

Řidiči se letos dopustili celkem 265 tisíc bodovaných přestupků a trestných činů. Loni jich bylo za stejné období o zhruba dvacet tisíc víc a před třemi roky dokonce o sto tisíc více. Mezitím se ale bodový systém změnil, zmizely například jednobodové přestupky. Za to, že nyní bodů ubývá, mohou také moderní vymoženosti: novější auta například pípáním připomínají, že jste se zapomněli připoutat – a tedy vás zachrání hned od tří bodů.

Dalším důvodem je také to, že u menších přestupků úřady nezjišťují, kdo skutečně řídil, a rovnou vyzvou majitele k zaplacení, bez trestných bodů. Funguje to tam, kde jsou radary a kamery. Jen v Praze řidiči za celý loňský rok takto zaplatili 95 milionů korun. Číslo za první pololetí letošního roku je zhruba stejné. Dvě třetiny motoristů sankci zaplatí. „Postup je čistě podle zákona, rychlejší. Na druhou stranu, ti, kteří programově chtějí porušovat pravidla a zároveň jsou movitější, zůstávají v provozu,“ upozorňuje dopravní expert Robert Šťastný. „Stát přišel na to, že by se mu za chvíli všichni řidiči vybodovali, a tak bude lepší od nich vybírat peníze,“ myslí si předseda Asociace autoškol Ondřej Horázný.

I když bodová konta řidičů teď vypadají lépe než dříve, realita na silnicích je zatím horší než loni. V období leden–červenec zemřelo na silnicích 340 lidí, což oproti stejnému období loni představuje nárůst o 29 obětí. Přibylo i lehce zraněných, a to o víc než tisíc lidí. Nárůst nehod si policisté vysvětlují i hezčím počasím. Lidé totiž vyrážejí na silnice více – a tím pádem se i více bourá. „V letošním roce se nám téměř o dva měsíce dříve začali na silnicích objevovat ti nejméně chránění účastníci silničního provozu – motorkáři a cyklisté,“ konstatuje ředitel dopravní policie Tomáš Lerch.

  • Bodový systém zavedlo Česko v roce 2006. Aspoň jeden trestný bod má na svém kontě přes půl milionu lidí. Pokud řidiče, který se dopustil přestupku, zastaví policista, dostane hříšník pokutu a policista přestupek oznámí na úřad, který následně řidiči připíše trestné body. Když přestupek zaznamená radar, úřad podle registrační značky zjistí, komu auto patří. Pak může začít vyšetřovat, kdo řídil, aby mu dal pokutu a připsal body. V praxi ale většinou úřady volí druhou možnost – a sice že jen vyzvou majitele auta, aby zaplatil takzvanou určenou částku. Ta bývá nižší než pokuta – a když ji zaplatí, úřad věc dál neřeší. Body tak nedostane nikdo.
  • Řidičů, kteří nasbírali všech 12 trestných bodů a přišli tak o řidičák, je aktuálně 38 tisíc. Pokud chtějí řidičák zpět, mohou si o něj po roce zažádat. Podmínkou je ale znovu absolvovat autoškolu a navíc psychologické vyšetření. „Cílem dopravně-psychologického vyšetření je dostat ze silnic problematické, agresivní a impulzivní řidiče,“ vysvětluje psycholožka Lucie Skalíková.