Expresy v Českých Velenicích – jen nostalgie, nebo příslib budoucnosti?

České Velenice (Jindřichohradecko) – Do poloviny 90. let bývaly České Velenice významnou železniční křižovatkou. Dnes toto období připomíná jen obrovská prázdná budova, ke které jednou za dvě hodiny přijedou regionální vlaky ze tří stran. K tomu, aby se sem opět vrátily dálkové expresy, by Velenice potřebovaly moderní elektrizovanou trať směrem na Třeboň a Veselí nad Lužnicí. Železničáři s modernizací této trati počítají, tvrdí však, že nemohou začít. Čekají na stavbu chybějícího vedení vysokého napětí. Jak se ukazuje, čekat na ni budou ještě dlouho.

Přes Třeboň kdysi projížděly slovutné mezistátní expresy z Prahy nebo i Berlína do Vídně v čele s nablýskanými červenými lokomotivami. Dnes tudy jednou za hodinu prosupí regionova. Obce u trati s tím nejsou spokojené, k návratu dálkových vlaků by však musela trať projít rozsáhlou modernizací a elektrizací. Správa železniční dopravní cesty sice má rekonstrukci trati Veselí nad Lužnicí – Třeboň – České Velenice na papíře, ve skutečnosti ale neprobíhá. Při hledání důvodu odkazují jedni na druhé, paradoxně ale na konci řetězu stojí opět obce.

SŽDC totiž tvrdí, že nemůže trať, která vede podél Lužnice, začít přestavovat, protože jí k tomu nevytvořili podmínky energetici. „Problém je s přívodem vysokého napětí 110 kilovoltů z oblasti Veselí nad Lužnicí do Českých Velenic,“ řekl náměstek ředitele železniční správy Josef Hendrych. Energetici to však popřeli. Mluvčí firmy E.ON Vladimír Vácha uvedl, že firma by vedení postavit chtěla a zdržení padá na hlavy obcí podél trati. Ty totiž musí zakreslit vedení do územních plánů. „Čekáme, jakým způsobem se k tomu postaví,“ podotkl Vladimír Vácha. Radnice jsou přitom se současným stavem nespokojené. V Českých Velenicích čekají na elektrickou linku již dlouho, chtějí ji použít nejen pro nádraží, ale i blízký hospodářský park.

Do Českých Velenic jezdí elektrické vlaky z Vídně i Českých Budějovic. Směrem od Prahy ale přijíždějí pouze motoráčky
Zdroj: ČT24

Podle odhadu energetiků nelze očekávat změny bezprostředně. Nejméně rok totiž ještě potrvá, než získají všechna potřebná povolení k vybudování nové linky do Velenic. Teprve potom přijde na pořad dne její stavba a také železniční plány, které by mohly vrátit České Velenice na mapu významných evropských tahů.

Železniční trať České Velenice – Veselí nad Lužnicí vznikla spolu s dalším úsekem do Prahy na počátku 70. let 19. století. Dnešní hlavní trať, která vede z Veselí do Českých Budějovic vznikla až později jako odbočka. V současnosti však všechny rychlíky z Prahy jezdí právě po ní. Trasa přes Třeboň a České Velenice sloužila až do poloviny 90. let k železničnímu spojení Prahy s Vídní – oproti dnes využívané trati přes Českou Třebovou a Brno je zhruba o 50 kilometrů kratší. Prochází však méně lidnatnými oblastmi a vzhledem k nízkým traťovým rychlostem nemůže konkurovat jízdní dobou. Rekonstrukce by to ale mohla změnit. „Určitě bychom jednali s ministerstvem dopravy o nasazení dálkových vlaků,“ slíbil krajský ředitel Českých drah Jiří Kafka.

Před koncem letošního roku přestane jezdit slavný mezistátní vlak Vinodobona, který čtyři desítky let jezdil z Prahy do Vídně právě přes Veselí nad Lužnicí a České Velenice, než ho dráhy přesměrovaly na Brno. Do nové koncepce se ale drahám již nehodí. Kdyby ji však po rekonstrukci trati vrátily do Velenic, mohla by Vindobona jezdit z Prahy do Vídně rychleji než auto – tomu to přes Brno a Mikulov trvá nejméně tři a půl hodiny. Pro vlak na kvalitní trati by obdobný čas na trase dlouhé 350 kilometrů měl být hračkou.

Vlak Vindobona mezi Prahou a Vídní:

  • 1957–1992: přes České Velenice – cca 350 km, min. jízdní doba cca 5:15, průměrná rychlost 67 km/h
  • 1992–2000: přes H. Brod a Brno – cca 410 km, min. jízdní doba cca 4:45, průměrná rychlost 86 km/h
  • 2000–2014: přes Č. Třebovou a Brno – cca 410 km, min. jízdní doba cca 4:30, průměrná rychlost 91 km/h
  • kdyby jezdila přes České Velenice po rekonstrukci průměrnou rychlostí 91 km/h, jízdní doba by činila cca 3:50