Ministr Prachař: V zimě hrozí úplné uzavření mostů na D47

Praha - Pokud se nebude situace kolem mostů na přivaděči k dálnici D47 v Ostravě řešit, hrozí během zimy jejich úplné uzavření. V Otázkách Václava Moravce to oznámil ministr dopravy Antonín Prachař (ANO). Příští týden se proto mají setkat zástupci Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD), ministerstva a společnosti Eurovia, která dálnici D47 stavěla. Na mosty už nyní nesmí vjíždět kamiony. Eurovia pochybení odmítá. Prachař v OVM dále uvedl, že mýtné pro nákladní auta by mělo od příštího roku stoupnout až na 30 procent podle kategorie vozu.

Video Antonín Prachař a Zbyněk Stanjura v OVM, 1. část
video

Antonín Prachař a Zbyněk Stanjura v OVM, 1. část

ŘSD tvrdí, že deformace mostu na dálničním přivaděči v Ostravě-Přívoze mohou ohrozit jeho konstrukci. V současnosti sice nehrozí, že by ŘSD muselo na mostech plně zavřít provoz, pokud se ovšem situace nebude řešit, mohou být uzavřeny v zimě. Už tento týden byl vyhlášen zákaz vjezdu nákladních aut a vozidel nad 3,5 tuny.

„Musíme zabezpečit, aby přestal tlak na opěry a deformace hlavních nosníků. Jsme připraveni zhotoviteli udělat veškerou možnou součinnost. Nicméně nemůžeme náklady převzít na náklady státu a nemůžeme v tuto chvíli zastavit probíhající arbitrážní řízení,“ uvedl v Otázkách Václava Moravce ministr dopravy Prachař.

Antonín Prachař
Zdroj: ČTK
Autor: Luděk Peřina

Podle opozičního poslance a bývalého ministra dopravy Zbyňka Stanjury (ODS) by měl stát zajistit opravu co nejdřív: „Stát k tomu nemůže přistupovat takto úřednicky a čekat, až skončí právní spor. Pokud jsou si stát a ŘSD jisti, že je to ve špatném stavu, tak může konat a náklady spojené s případnou rekonstrukcí může vymáhat po zhotoviteli.“

Podle Eurovie jde o volby

Pro vedení stavební firmy Eurovia je údajně nepochopitelné, proč současné vedení silnic a dálnic hrozí úplným uzavřením inkriminovaných mostů. Podle zástupců společnosti se téma otevírá hlavně kvůli blížícím se volbám, ve kterých se Antonín Prachař uchází o senátorské křeslo. „D47 je bohužel takový folklór. Za poslední tři roky se vždy stává argumentem těsně před volbami,“ prohlásil pro OVM Zdeněk Borovka, předseda představenstva Eurovie. „Mám pocit, že v této době před senátními volbami se to opět stává tématem.“

Spor o vady na zhruba úseku dálnice u Ostravy vypukl v roce 2011, kdy ŘSD na poškozených úsecích nechalo provést kontrolní vrty. Podle ŘSD společnost Eurovia nedodržela domluvený postup stavby a vady vznikly použitím nekvalitního materiálu. Eurovia to odmítá s tím, že do podkladu použila materiál, který ŘSD požadovalo.

Mýtné pro nákladní auta může stoupnout až o 30 procent

Ministr Prachař dále v OVM uvedl, že mýtné pro nákladní auta by mělo od příštího roku podle návrhu ministerstva dopravy stoupnout o 9,7 procenta až na 30 procent podle kategorie vozu. Do Státního fondu dopravní infrastruktury by opatření mělo přinést ročně 1,5 až dvě miliardy korun. Dvojnásobné sazby mýtného v pátek navrhuje ministerstvo naopak zrušit. Návrh ministerstva je nyní podle Prachaře připraven pro jednání vlády.

Sazby mýtného by měly stoupnout o 9,7 procenta pro vozy s emisní kategorií Euro 5. Pro kategorii do Euro 3 navrhuje MD sazby zvýšit o osm procent a u autobusů o 15 a 30 procent, ty ovšem mají sazbu mýtného nižší. Dále Prachař navrhuje zřídit novou emisní kategorii Euro 6, u které by ceny mýtného neměly stoupnout.

Zároveň ministerstvo navrhuje snížit limit pro poskytování slev. „Potenciálně by se mohlo poskytnout proti 120 milionům korun dosud až 170 milionů korun. Říkáme tak dopravcům: Zaplatíte více a můžete dostat více,“ uvedl ministr.

Elektronické mýtné se v Česku vybírá od roku 2007 na zhruba 1 300 kilometrech dálnic, rychlostních silnic a 180 kilometrech silnic první třídy. Loni systém vybral zhruba 8,55 miliardy korun. Z vybraného mýtného náleží provozovateli, společnosti Kapsch a jejím subdodavatelům, částka ve výši mezi 18 a 20 procenty.