Měly skončit ve šrotu, přesto vzkříšené ojetiny z Německa jezdí dál

Hradec Králové – Po tuzemských silnicích se prohánějí desítky aut, která měla být podle papírů dávno rozebraná, navíc za hranicemi v Německu. Tamní majitelé v době krize inkasovali příspěvek na nové auto pod podmínkou, že to staré nechají dobrovolně sešrotovat. K tomu ale v některých případech nedošlo. Místo toho byla pořízena nová dokumentace včetně technického průkazu a auto posláno do Čech. Na podvodu spolupracovali lidé z obou stran hranic.

Manželé Prokopovi si ojetý vůz původem z Německa koupili před pěti lety v dobrušském autobazaru. Až donedávna netušili, že z jejich Volkswagenu Variant měl být podle pravých dokladů už pět let šrot. S příslibem, že se tak v roce 2009 stane, dostal původní majitel 2500 euro na nákup nového. Podvodným způsobem se ale automobil dostal zpět na trh. Prokopovi přitom zdaleka nejsou jediní, kteří o původním osudu svého vozu zřejmě nemají ponětí.

Zástupce kriminální policie popsal ČT celý proces, který se kolem roku 2009 pravděpodobně odehrál. Ještě před demolicí auto někdo odkoupil, přivezl do Česka a nechal zkontrolovat na technické prohlídce. Podle neúplného německého vzoru pak české doklady vystavil vedoucí odboru v Dobrušce Radovan Antl. Když mu v dokumentaci velký technický průkaz z Německa chyběl, jednoduše vytvořil nový český vzor. Úředník nejdříve podvody popíral, posléze se ale zpovídal u soudu a dostal tříletou podmínku s pokutou 400 tisíc korun.

Šrotovné bylo zavedeno ve dvanácti zemích Evropské unie. Podpořilo především prodej malých aut. Nejsilněji se tento efekt projevil právě v Německu, kde bylo osmdesát procent prémie použito právě na koupi malých vozů.