Konec nadějí, z Pohořelic až do Poysbrunnu budou jen dva pruhy

Praha – Dálnice či plnohodnotná rychlostní silnice se čtyřmi jízdními pruhy z Brna do Vídně nepovede – přinejmenším ne v dohledné době. Čeští a rakouští politici se dohodli, že nebudou spěchat se stavbou čtyřproudé komunikace a naopak si pospíší s obchvaty příhraničních měst. Od Pohořelic po rakouský Poysbrunn se tak bude nadále jezdit jen dvěma pruhy.

Vyhlídka na nerušenou cestu 130kilometrovou rychlostí z Brna – a tím pádem i z Prahy či Plzně – do Vídně se rozplývá. Ministři dopravy a financí Antonín Prachař a Andrej Babiš (oba ANO) se shodli s hornorakouským hejtmanem Erwinem Pröllem, že prozatím postačí, když česká silnice I/52 zůstane dvoupruhová a stejně bude vypadat příhraniční úsek navazující komunikace v Rakousku. „Není to tak, že by Česká republika chtěla šetřit, vycházíme ze společné vize,“ řekl Prachař, podle kterého je spíše potřeba pospíšit si s obchvaty.

Video Zprávy v 16: Dopravní spojení ČR a Vídně
video

Zprávy v 16: Dopravní spojení ČR a Vídně

Politici podložili své rozhodnutí intenzitou dopravy, která je sice dostatečná na to, aby bylo nutné odvést tranzitní provoz z měst, ale ne na stavbu čtyřproudé komunikace. „Většina silnice I/52 vede mimo zastavěné území,“ podotkl Antonín Prachař. Silnice tak zůstane tak, jak je, s výjimkou průtahu Mikulovem. Ten by měl nahradit obchvat, který ovšem bude také jen dvoupruhový. „Vycházíme z toho, že rakouská strana bude mít pouze dva pruhy,“ dodal ministr dopravy.

Silniční úsek Pohořelice – Mikulov – Poysbrunn
Zdroj: ČT24

Plánu na čtyřpruhové spojení Brna a Vídně se státy nadále nevzdávají – alespoň papírově. Časem by měl vzniknout druhý jízdní pás. Jak dlouhý onen čas bude, však není jasné. „Je otázkou diskuse, kdy se rozšíří na čtyřproudou,“ uvedl Erwin Pröll.

S dostavbou své Severní dálnice A5 mezi Poysbrunnem a hraničním přechodem Drasenhofen-Mikulov pouze v polovičním profilu počítá Rakousko již delší dobu. Pröll dnes upřesnil, že by komunikace, která – podobně jako český protějšek – nakonec poslouží především k odvedení dopravy z měst, měla být hotová v roce 2018. Přípravu stavby rychlostní silnice R52 na jižní Moravě potom takřka umrtvily spory o její trasu. Soud nakonec její schválenou podobu vymazal z krajské územněplánovací dokumentace. Loni oznámil tehdejší ministr dopravy Zdeněk Žák, že jedinou částí původně plánovaného tahu, který bude možné v nejbližší době postavit, bude mikulovský obchvat. Jeho charakter však dosud nebyl zřejmý.