Předvolat ano, dohledat ne. Pátrání po zahraničních řidičích stále vázne

Praha – Již rok mají být propojené registry, které umožní úředníkům v celé Evropské unii dohledat pachatele dopravního přestupku - bez ohledu na to, ve které zemi je jeho vůz registrován. Prezident nyní podepsal zákon usnadňující dohledávání zahraničních řidičů, kteří spáchali přestupek v Česku. ČR se ale navzdory směrnicím Bruselu do unijního systému stále nezapojila. Podle úředníků chybí prováděcí vyhláška. Ministerstvo dopravy však tvrdí, že jde vše podle harmonogramu a Česko bude plně v systému od jara.

Pátrání po zahraničních řidičích stále vázne (zdroj: ČT24)

Přestože její cestu parlamentem zkomplikoval přílepek, který měl znemožnit odtahy špatně zaparkovaných aut poslanců na Malé Straně, je novela silničního zákona, která se týká postihování řidičů-cizinců, schválena. Poté, co ji senátoři vrátili do sněmovny, aby přílepek odstranila, dostala se norma k prezidentovi a ten ji podepsal. Vláda tak chce zajistit, aby řidičům z jiných zemí Evropské unie hrozil za dopravní přestupek trest alespoň ve stejné míře jako řidičům aut registrovaných v Česku.

  • Novela silničního zákona zavádí zasílání informací o přestupcích cizincům v jejich rodném jazyce. Dosud odcházely v češtině, cizinci na ně proto nemuseli odpovídat. Informační formulář bude obsahovat údaje o tom, jakého přestupku se kdy a kde podezřelý dopustil, včetně možného postihu. Podrobnější informace pak budou v samotném oznámení o zahájení řízení.

Novela sama ale neusnadní pátrání po zahraničních řidičích. Úředníci zemí EU sice mají mít již rok možnost nahlížet do národních registrů, a řidiče tak odhalit, aby je mohli obeslat, zavádění však jde jen pomalu. Čeká se na připojení jednotlivých registrů i na konkrétní pravidla. „My bychom se tam dostali, ale museli bychom mít prováděcí vyhlášku, zákonem stanovené podmínky. A ty od ministerstva nemáme,“ zdůvodnil Josef Mihalík.

EU hrozí šetřením, podle ministerstva jde vše dle plánu

Brusel na přeshraničním vymáhání pokut za dopravní přestupky trvá. Státy, které by se nechtěly směrnicí řídit, je připravený hnát před soud. „Pokud by to selhalo, můžeme zahájit šetření vůči České republice a jakékoli jiné členské zemi. Je to velmi důležité téma, protože máme tolik mrtvých na silnicích. Doufáme, že většina členských států tato opatření přivítá,“ uvedla mluvčí Evropské komise pro dopravu Helene Kearnsová.

Ministerstvo dopravy tvrdí, že vše jde podle plánu. Dohledávání řidičů napříč EU by mělo fungovat od jara. „Po připojení jednotlivých registrů to bude součástí registračních postupů,“ ubezpečil ředitel odboru provozu silničních vozidel Josef Pokorný.

Země nespolupracují, tím „kryjí“ své řidiče

Problém s dohledáváním pachatelů mají české úřady v případě, že auto s cizí poznávací značkou zaznamenají automatická zařízení, radar nebo kamera sledující průjezdy na červenou. Zatímco u českých řidičů platí pravidlo, že pokud se dopustí přestupku, pak ho s nimi vyřeší úředník na radnici, případy s cizími auty končí zpravidla ve skříni.

Podle ředitele pražského odboru dopravněsprávních činností Josefa Mihalíka například německé úřady s českými nespolupracují na dohledávání řidičů. „Pokud nenapíšeme nebo neřekneme, čí vozidlo to je, oni se nebudou namáhat s tím, kdo to byl,“ podotkl úředník. Jen pražský magistrát tak ročně odkládá 40 tisíc zaznamenaných přestupků.

Letitá praxe stále funguje i obráceně, tedy pokud řidič vozu registrovaného v Česku způsobí přestupek v zahraničí. Například řidič, který poruší zákon v Belgii a není na místě přistižen policistou, se nemusí po návratu do Česka obávat obálky s pruhem.