Změna času prodlouží noc o hodinu, v MHD budou dodatečné spoje

Praha – Dvanáct nočních vlaků, které jezdí z Česka nebo přes české území projíždějí, bude v noci na neděli hodinu čekat – anebo dostanou příležitost významně zkrátit případné zpoždění. Změna času ze středoevropského letního na středoevropský ale bude mít vliv také na provoz nočních linek MHD. Neustávají ani diskuse o možnosti změny času zrušit. Zatím však u nich většina zemí včetně Evropské unie zůstává, ručičky hodin se tedy i letos vrátí v neděli ve 3:00 o hodinu zpět.

Zdroj: ČTK/PICTURE ALLIANCE Autor: Patrick Pleul

Podzimní změna času z letního na původní středoevropský je pro roztržité lidi, kteří na ni zapomenou, méně riziková než ta jarní. Protože se čas vrací o hodinu zpět, přinejhorším hrozí, že dotyční přijdou třeba na schůzku nebo na letiště předčasně. Nejvíce se tak změna promítne ve veřejné dopravě, a to na železnici a v MHD ve městech, kde je noční provoz.

České dráhy se podle svého mluvčího Petra Šťáhlavského podílejí na provozu třinácti, resp. čtrnácti nočních vlaků, které na cestě změna času zastihne. Jeden z nich – vlak Euronight Slovakia z Košic do Prahy, který v Česku zastavuje pouze pro výstup – pojede bez ohledu na změnu, přijet by tak měl o hodinu dříve. Ostatní spoje budou naopak hodinu čekat, aby cestujícím neujely. „Regionálních vlaků se změna nedotkne, protože všechny vyjíždějí až po změně času,“ ujistil Petr Šťáhlavský. A změna času se nedotkne ani spojů soukromých dopravců, protože zatím neprovozují žádný noční vlak.

Které vlaky budou čekat

  • R 406 Chopin z Vídně do Varšavy (v Ostravě-Svinově)
  • R 407 Chopin z Varšavy do Vídně (v Bohumíně)
  • R 440 Excelsior z Košic do Chebu (v Pardubicích)
  • R 441 Excelsior z Chebu do Košic (v České Třebové)
  • R 442 Šírava z Humenného do Prahy s přímými vozy z Krakova (v Třinci)
  • R 443 Šírava z Prahy do Humenného (v Ostravě-Svinově) s přímými vozy do Krakova (v Bohumíně)
  • EN 445 Slovakia z Prahy do Košic (v Bohumíně)
  • EN 456 Phoenix z Prahy do Amsterdamu (mezi Berlínem a Bielefeldem)/Kodaně (mezi Berlínem a Hamburkem)/Curychu (mezi Erfurtem a Frankfurtem)
  • EN 457 Phoenix z Amsterdamu/Kodaně do Prahy (v Hannoveru)
  • EN 459 Canopus z Curychu do Prahy (v Erfurtu)
  • EN 476 Metropol z Budapešti do Berlína s přímými vozy z Vídně (v Pardubicích)
  • EN 477 Metropol z Berlína do Budapešti s přímými vozy do Vídně (v Brně)

zdroj: ČD


Noční rychlík s vozy z Prahy do Krakova, Varšavy a Humenného
Zdroj: ČT24
Autor: Milan Dolejší

Pro dopravní podniky, které zajišťují provoz městské hromadné dopravy, je noc podzimní změny času dražší než obvykle, protože zpravidla vypravují dodatečné spoje. Organizátor pražské integrované dopravy ale upozornil, že linky 513, 603 a 605, které nemají pravidelné intervaly, pojedou podle zvláštního jízdního řádu. Pouze jednou pojedou také autobusy IDS Jihomoravského kraje na linkách 302, 403, 501 a 505. Ostravský dopravní podnik potom nevypraví po jednom spoji linek 11, 49 a 78. Také v Plzni pojede noční spoj linky N12 pouze jednou.

Změny času jsou tradiční, ale neoblíbené

Ačkoli se čas z astronomického na letní a zpět mění každoročně již od roku 1979, lidé se s posuny ani v nejmenším nesmířili. V některých zemích dokonce dosáhli jejich zrušení – naposledy před dvěma lety v Rusku, které si i na zimu nechalo čas letní. V Evropské unii se ale ručičky dál posunují dvakrát za rok.

Do boje proti změnám času teď vytáhla skupina europoslanců s iniciativou Only One Time. Argumentují četnými negativními dopady na zdraví a narušením biologických rytmů. Tvrdí, že na spotřebu energie nemají časové změny vliv. Proti střídání zimního a letního času se organizovala i petice, kterou podepsaly tisíce lidí.

Změna letního času na zimní
Zdroj: ČT24
Autor: Markéta Sandanusová

Pro usnadnění přechodu vnitřních biologických hodin na zimní čas radí odborníci jít už ve čtvrtek a v pátek spát a vstávat o 15 minut a v sobotu a v neděli o 30 minut později než obvykle. Lidé mají po probuzení podniknout krátkou procházku a vyváženě posnídat. Pokud se přidá pár protahovacích cviků, klesne i tělesný stres z časového posunu.


Jako první přišel s návrhem zavést letní čas zřejmě Američan Benjamin Franklin. V roce 1784 poukazoval na to, že by se tak ušetřilo na svíčkách. V českých zemích byl letní čas zaveden poprvé za první světové války v letech 1915 a 1916. Vrátil se opět za druhé světové války v roce 1940 a zaváděn byl až do roku 1949. Natrvalo se v Československu zabydlel v roce 1979 v době ropné krize. Již o tři roky dříve jej zavedly země Evropských společenství.