Umístění dopravních značek je někde absurdní

Praha - Absurdně umístěné dopravní značky jsou fenoménem, který komplikuje život řidičům i cyklistům na některých místech v Česku. Na zmatky a zbytečnosti poukazují nejen oni, ale taky dopravní experti, nebo dokonce sami policisté. Kamery České televize se vydaly do ulic a našly skutečně velké množství dopravních absurdit.

Začátek měření. Konec měření. Zdánlivě jednoduché značky, které umožňují strážníkům sledovat rychlost. Co ale znamená, když je jich na zhruba dvousetmetrovém úseku celkem devět? Český Kocourkov. „Jsou tam proto, protože zákonodárci tuto povinnost takto stanovili. Jinak by tam strážníci nemohli měřit rychlost,“ vysvětluje náměstek ředitele Městské policie hl. m. Prahy Ludvík Klema. „Myslím si, že jsou tam ty značky naprosto přebytečné, jenom překážejí, jsou nebezpečné, protože jsou blízko cesty,“ domnívá se mluvčí ÚAMK Igor Sirota.

Zákon ale říká, že u každého vjezdu z vedlejší ulice se značka musí opakovat. Slovy „absurdní“ a „nelogické“ tento stav označují i sami městští policisté. A poukazují ještě na další ryze pražskou raritu – měřit se dá na patnácti úsecích zároveň – značek ale mají strážníci jen patnáct sad, tedy celkem třicet. „Pokud je devět značek na jednom úseku, tak nám jich moc na ty další nezbývá. Je to další paradox systému,“ upozorňuje Ludvík Klema.

Reportáž Edity Horákové (zdroj: ČT24)

Další otázka, kterou musejí řidiči vyřešit, je, kde vlastně celý měřený úsek úplně končí. Na striktním dodržování pravidel trvají i v Jarošově u Uherského Hradiště. Místo řidičů tu značkami zlobí cyklisty. Na dvousetmetrové ulici je jich u začátků a konců cyklostezky hned dvacet. „Já už jsem na to zvyklý, protože tady bydlím. Ale normální to není,“ uvádí obyvatel Jarošova Lubor Beneš.

Dodržovat předpisy by tu pro cyklisty přitom znamenalo slézt z kola přibližně každých deset metrů. „Kdyby tam ta značka nebyla a něco se stalo, tak bychom to jako město odnesli,“ vysvětluje místostarosta Uherského Hradiště Květoslav Tichavský. „Znám mnoho podobných případů, kdy to takhle ošetřeno není a nepůsobí to žádné problémy,“ oponuje dopravní expert Jaroslav Heinrich.

Jarošovské značení přitom nebylo nijak levné. Dvacítka cykloznaček stála radnici sto dvacet tisíc korun. Také tady jsou ale podle místních úředníků nutné.