STOP školním reklamám cíleným na děti, volají rodiče

Praha - V tuzemských školách přibývá reklamy cílené přímo na děti. Některým rodičům to vadí a chtějí proti tomu začít bojovat. Podle odborníků na reklamu přitom školy s jejím šířením souhlasí - často za relativně malý sponzorský dar nebo neadekvátní protislužby.

Reklamy v informačních letácích, na chodbách školy i na speciálních obrazovkách nad hlavami. To je realita, se kterou se stále častěji potkávají i prvňáci. Někde dostávali hned první den sponzorský balíček. „Dostane velkou krabici, ve které je spousta pomůcek a dárků. Je u toho leták, který nabádá: podívej, jak je to zdravé a jak ti to pomůže. Tomu se říká sampling,“ podotkl Nikola Křístek z Unie center pro rodinu a komunitu.

Na jedné základní škole v centru Prahy rodiče na třídních schůzkách našli na lavicích připravené SIM karty jednoho z telefonních operátorů. Zatím je nevyužili. „Mně osobně to přijde předčasné pro takhle malé děti,“ míní jeden z rodičů.

Vylomením karty z rámečku přitom podle podmínek operátora člověk uzavírá smlouvu. „Tohle už mi připadá v podstatě jako selhání managementu školy,“ konstatoval Křístek.

Firma ale tvrdí, že přímo dětem SIM karty nakonec nerozdávala. „Opravdu jsme o tom uvažovali, ale nakonec jsme dospěli k tomu, že je to především o rodičích. Je to osvěta,“ řekla mluvčí Vodafonu Markéta Kuklová.

Klára Bílá, mluvčí ministerstva školství:

„Je to na kompetenci ředitelů škol. Ministr Chládek je ale toho názoru, že by reklamy a prodeje komerčních výrobků na školách mělo být naprosté minimum.“


Podle odborníků na reklamu se ze škol stal levný nosič reklamy, kterou šíří státem placení zaměstnanci. Řádově jde o tisícikoruny ročně. Regulovat reklamu ve školách ale ministerstvo zatím nehodlá.