Fantom glosuje českou architekturu. Zachrání bruselské nádraží v Havířově?

Havířov/Praha – Hledat krásu v Havířově je těžký oříšek. Z hornického města stále dýchá hlavně socialistický realismus. Výjimku – a architektonickou perlu zároveň – představuje zdejší vlakové nádraží, které vzniklo v bruselském stylu. Architekti se shodují, že jde o unikátní stavbu, která si zaslouží památkovou ochranu. Přesto byl nad ní vynesen rozsudek demolice. Frontmanem občanů, kteří chtějí nádraží zachránit, se stal tajemný fantom. O co se snaží, zjišťoval David Macháček z Reportérů ČT.

Nádraží Havířov vzniklo ve stylu, který do světa přineslo Československo na světové výstavě Expo '58 v Bruselu. Československý pavilon tam tehdy získal hlavní cenu, což prezentovanému stylu architektury a designu přineslo světové renomé.

Havířovské nádraží sice vzniklo až v 60. letech, ale podle řady architektů je přímo učebnicovým příkladem československého slohu. „Je to ten nejlepší brusel, který se nám zachoval,“ připomíná renomovaný architekt Zdeněk Lukeš. Stavba je z kvalitních materiálů, jako travertin či mramor, a odráží nejen architekturu doby společenského tání, ale i další umělecké disciplíny, kterými se bruselský styl proslavil.

I když se renomovaní architekti shodují, že by stavba měla získat statut kulturní památky, ministerstvo kultury to odmítlo s vyjádřením, že budova nádraží není dostatečně cenná, protože nevybočuje z dobové produkce. Město Havířov a České dráhy navíc nádraží chtějí zbourat.

Občanské iniciativy proti tomuto záměru dlouhodobě protestují, před ministerstvo svolaly demonstraci. „Jeden z důvodů, že tu budovu nezapsali jako kulturní památku, je ten, že České dráhy už proinvestovaly tři miliony na dokumentace, které mají vlastně budovu zdemolovat,“ vysvětluje architektka Lucie Chytilová ze sdružení Důl architektury.

Do hry vstupuje Arch Vader

Protože ale ani další akce za využití nádraží Havířov nemají zatím kýžený efekt, občanští aktivisté spolu s architekty požádali o spolupráci tajemnou postavu uměleckého života. Říká si Arch Vader a po svém filmovém vzoru z Hvězdných válek převzal krom příjmení i image; zjevuje se v černém zahalení na veřejných místech, kde kauzu nádraží kriticky rozebírá. Dělá to ale ještě záhadnějším způsobem – jako postava z videoklipů, které už promítal třeba na velkoplošné obrazovce u Národního divadla.

Davidu Macháčkovi z Reportérů ČT se fantoma české architektury podařilo vypátrat. „Dokážeme uznat architekturu, která je historická, ale které je nejméně 100 let. Architekturu, která je mladší, uznat neumíme. A mám pocit, že Brusel, kterému je necelých šedesát, bude u českého člověka potřebovat ještě dalších čtyřicet let, aby dokázal říct, že tohle je skvělé,“ charakterizuje tuzemskou situaci fantom.

Arch Vader svými videoklipy glosuje českou architekturu už dva roky a mnoho jeho diváků ho považuje za architekta. „Situace dokáže krásně shrnout a popsat tak, že je jasná, čitelná a srozumitelná,“ říká jeden z účastníků demonstrace před ministerstvem kultury. „Mluví mi z duše,“ dodává druhý – a žádný z nich netuší, že Arch Vader stojí v civilu jen pár kroků od nich.

I když se proti zbourání vlakového nádraží v Havířově dva roky hlasitě protestuje, České dráhy stále trvají na tom, že současná budova má jít k zemi. „Ročně se platí dva miliony a 400 tisíc za provoz. Hlavní hala má 28 tisíc metrů kubických. To je neuvěřitelně velký prostor. Byly pokusy, že by se v objektu udělalo muzeum, ale všechno padlo. Takže v současné době je pro České dráhy budova nevyužitelná,“ prezentuje stanovisko podniku Pavel Dynast z odboru správy a prodeje majetku.

Podle odhadu Českých drah by rekonstrukce rozměrné budovy přišla asi na 297 milionů korun. Protože ale tento odhad nebyl podložen konkrétními propočty, skupina mladých architektů připravila konkrétnější studii. Ta ukazuje, že nádraží je možné dát do pořádku za mnohem méně peněz. České dráhy se s výsledkem seznámily a přislíbily, že debatu o rekonstrukci nádraží znovu otevřou.

Zbourá brusel Brusel?

Ačkoli České dráhy i radnice Havířova argumentují vysokou cenou za rekonstrukci velkokapacitního nádraží, prosazují zároveň projekt, který počítá s tím, že by na místě vyrostly moderní kanceláře a přístavby, které by dohromady zabíraly zhruba stejně velký prostor jako současná budova.

„Nejdřív barbarsky zbořit unikát a místo něj postavit stany za 180 milionů,“ reaguje Arch Vader. Radnice a České dráhy podle něj nechaly halu chátrat schválně, aby lépe obhájily demolici. „Projektu hrozí, že nestihne získat evropskou dotaci. To by znamenalo, že všechno zaplatí daňoví poplatníci a Havířov se zadluží. Proto se rychle spěchá s demolicí, aby Brusel zaplatil zbourání bruselu,“ doplňuje kontext fantom české architektury.

Ať už bude osud unikátního vlakového nádraží v Havířově jakýkoli, je jisté, že fantom Arch Vader objevil metodu, jak připoutat pozornost pražské veřejnosti ke vzdáleným architektonickým kauzám. A podněcuje i celospolečenskou debatu na téma, co vlastně patří do moderní architektury. „Architektura potřebuje svého fantoma. Potřebuje padoucha. Potřebuje symbol, který není jenom hodný. Protože architektura je umění, je to krása a estetika. A potřebuje mít nějakou zbraň proti tomu, co estetické není, “ dodává Arch Vader.

Reportéři ČT

Reportéři ČTReportéři ČT je publicistický pořad, který mapuje aktuální politické i společenské kauzy. Vysílá se každé pondělí od 21:30 na ČT1. Tým reportérů České televize v tomto týdnu přibližuje také situaci státního úřadu, o jehož hospodaření se nikdo nezajímá, a příběh člověka, který bojuje s Parkinsonem i posudkovými lékaři.