Opravy dálnice D1 prozatím končí. Silničáři se vrátí na jaře

Praha - Před zimou se řidičům otevírají opravované úseky dálnice D1. Zcela průjezdná má být do konce listopadu, podle původních plánů ministra dopravy Antonína Prachaře však měly práce skončit už 28. října. Penále za zpoždění však chce ministr stavebním firmám odpustit výměnou za to, že nebudou po státu požadovat vícenáklady za přeložení prací na příští jaro.

Na jednom z hotových úseků dálnice D1 u Českého Šternberka se dokončují poslední práce, celý ho musí projít a překontrolovat ještě technici. Pokud kontroly dopadnou dobře, mělo by se podle vedoucího stavebního dozoru ŘSD Ivana Čásenského úsekem poblíž nádrže Želivka začít jezdit v sobotu 15. listopadu.

Nové úseky mají kvalitnější povrch a také silnější svodidla. Hlavní výhodou nových svodidel jsou bezpečnostní prvky pro motorkáře a především pak jejich větší zádržnost. Podle Čásenského zvládnou zadržet i kamion. Právě svodidla a další detaily se ale budou muset ještě dodělávat, minimálně týden se proto nebude moci tímto úsekem jezdit plnou rychlostí.

Stejné je to i na ostatních úsecích. Ředitelství silnic a dálnic však ujišťuje, že všechny plánované opravy budou ukončeny 30. listopadu. Jenže to je o měsíc později, než se původně plánovalo. U Jihlavy přitom ministr dopravy Antonín Prachař už v létě nařídil zastavení prací - v době, kdy bylo zpoždění jen dvoutýdenní.

  • Antonín Prachař, ministr dopravy (ANO): „Chtěli jsme, aby dálnice byla v zimním období průjezdná v obou pásech. Měli jsme ambiciózní cíl udělat to do státního svátku 28. října, bohužel ne všechno se podařilo.“

Penále za zpoždění chce ministr firmám odpustit

Stát kvůli tomu zřejmě přišel o možnost vymáhat po firmách Colas a Porr penále za zpoždění prací, které dosahuje jednoho milionu za každý den. Částku však bude muset stát stavařům odpustit, aby oni naopak nepožadovali proplatit vícenáklady za přeložení prací na příští jaro. Ty by totiž mohly přesáhnout 100 milionů korun.

Podle Prachaře by měla být dohoda uzavřená do konce listopadu. „Naším cílem není si vzájemně posílat faktury, penalizace. Naším cílem je modernizovat dálnici tak, aby sloužila občanům,“ dodal ministr.

Odložení modernizace druhé poloviny dálnice mezi Větrným Jeníkovem a Jihlavou nařídilo firmám Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) z obavy, že se stavební práce nestihnou dokončit ještě před nástupem zimy.