Podzemní garáže jsou zapovězeny autům na plyn, přesto zde zaparkují

Praha – Stlačený zemní plyn nebo propan-butan, jednu z těchto variant používá jako pohon 270 tisíc aut v Česku. Ministerstvo dopravy a majitelé veřejných garáží tato vozidla vylučují z krytých a podzemních prostor. Praxe však ukazuje, že lze v těchto místech zaparkovat, aniž by řidiči byli kvůli bezpečnosti vykázáni. Distributoři navíc tvrdí, že od těchto automobilů nehrozí větší nebezpečí než od těch benzínových.

Česká asociace LPG se zasazuje o to, aby se zrušila diskriminace aut, která používají některou formu plynu jako pohon, a tato vozidla mohla stejně jako auta na naftu či benzín parkovat v podzemních garážích. „Testy, teď ty poslední jsou z Velké Británie, dokazují, že vozidla na LPG se chovají stejně jako jakékoli jiné vozidlo,“ prohlásil generální sekretář Ivan Indráček. Kromě vyhlášky Ministerstva dopravy na zákaz většinou upozorňuje i cedule u vstupu, která vozidlům s LPG nebo CNG brání vjezdu. Paradoxně v některých případech ale dopravní značka zmiňuje jenom jeden z těchto plynů, přestože jsou tím míněny oba dva.

„Pokud by došlo k většímu úniku plynu z takového auta v garáži, která není opatřena bezpečnostními prvky, může za určitých podmínek dojít až k výbuchu,“ uvedla mluvčí Hasičského záchranného sboru ČR Nicole Zaoralová. Dosud nebyl žádný takový incident zaznamenán. Zájem o změnu statutu těchto vozidel je. Pracovní skupina složená z hasičů, zástupců ministerstev a výrobců aut se už kvůli tématu několikrát sešla, nicméně bezvýsledně.

Současní majitelé těchto vozů mohou zákaz jedině ignorovat, už nyní to většinou není problém, byť riskují i peněžní pokutu. Štáb České televize otestoval několik krytých parkovišť, které byly zbudovány u nákupních center. Ostraha na přítomnost nevhodného automobilu reaguje těžko – musí se provádět pochůzky, nápomocný je v tom kamerový systém. Zástupce z asistenční služby ÚAMK přitom zjistil, že navzdory zákazu vjezdu auta s LPG nebo CNG jsou některá garážová stání vybavena ventilací, jejichž větrací nasávací otvory jsou umístěny při zemi, a tak fungují jako prevence.

Nejasné označení garáží i aut

Nesrovnalosti přitom panují i v samotných garážových objektech. Například silniční cedule u vjezdu informuje o zákazu jenom jednoho typu auta na plyn, ale v provozním řádu jsou pak zapovězeny oba dva. „Nápis samozřejmě rozšíříme o název CNG,“ uvedl po upozornění manažer bezpečnostní agentury obchodního domu Kotva v centru Prahy.

Vlastníci garážového objektu se přitom mohou orientovat jenom podle označení vozidla, které ho identifikuje jako automobil, který jede na plyn. Pokud není vozidlo vybaveno identifikační značkou nápisu ve žlutém kolečku, je problém zabránit takovým řidičům, aby parkoviště využili.