Nejnebezpečnější jsou silnice prvních tříd, prozrazuje nová mapa

Praha - Silnice na Českolipsku, Šumpersku či v pohraničí – právě tam hrozí českým řidičům největší riziko vážných nehod. Ukazuje to nejnovější verze Rizikové mapy ČR, kterou vydal Ústřední automotoklub (ÚAMK) v rámci evropského analytického projektu EuroRAP. V tuzemsku je celkem 400 kilometrů vysoce nebezpečných vozovek. Za nevalnou pověstí vozovek stojí nejčastěji špatná kvalita, ale také nešvary řidičů, kteří v místech nerespektují pravidla.

Nejnebezpečnější jsou komunikace prvních tříd. Nejméně naopak řidiči havarují na dálnicích a rychlostních silnicích. Z pohledu četnosti rizikových úseků se jeví nejrizikověji kraje Liberecký, Zlínský, Moravskoslezský a Pardubický. Naopak nejlépe si vedou kraje Olomoucký, Jihomoravský, Karlovarský a Vysočina. Výzkum potvrzuje obecně známou skutečnost, že směrově rozdělené komunikace (se středovou čárou) jsou přibližně 4krát bezpečnější než směrově nerozdělené.

Vůbec nejčastěji končí havárií odbočovaní vlevo. Právě tomu by se ale dalo podle odborníků předejít jednoduše. „Chce to tu silnici rozšířit o 3,5 metru, nechat úrovňovou křižovatku a na ní udělat fyzicky pruh pro levé odbočení,“ dodává technický ředitel AF City Plan Jiří Landa.

Pravidlo zipu řidičům stále dělá problém

Čeští řidiči se na silnicích dopouští mnoha základních chyb. Podle dopravních expertů si dodnes například neosvojili takzvané pravidlo zipu, kdy se dva jízdní pruhy sjednocují do jediného, kam vozidla vjíždějí střídavě. Kvůli nerespektování zúžení na opravovaném úseku dálnice D1 v okolí Rousínova došlo za 38 dní ke 42 nehodám.

Při vysokých rychlostech ovšem chyby řidičů nekončí jen pomačkanými plechy. Nejčastějšími příčinami dopravních nehod bývá podle policejních statistik nepozornost řidiče, vysoká rychlost a nerespektování bezpečné vzdálenosti mezi vozidly. Čechům navíc dělají problémy i kruhové objezdy. Když jimi projíždí, často blikají doleva, naopak při výjezdu na pravý blinkr zapomínají.

Větší bezpečnosti na silnicích nepomáhá ani stav vozovek. Nejrizikovější úseky od minulého roku odhaluje speciální tým. Stav silnic dokumentuje kamera umístěná na střeše vozu, vyškolený spolujezdec pak problematické úseky rovnou zaznamenává. Díky těmto informacím bude v budoucnu možné mnohem snadněji vytipovat úseky, které se musí opravit co nejrychleji.