Na D8 se začne pracovat, stát podepsal smlouvu na odstranění sesuvu

Praha Stát podepsal s firmou Eurovia smlouvu na odklizení sesuvu na dálnici D8. České televizi to řekl ministr dopravy Antonín Prachař už brzy by se podle něj mělo začít pracovat. Masa zeminy čeká už skoro rok a půl na odstranění, kvůli tomu se zpožďuje dokončení celé dálnice. Podle aktuálních plánů by mohla být hotová na konci roku 2016, to se ale ještě může změnit.

Podle mluvčího ŘSD Jana Rýdla by měly začít práce na odstranění svahu příští týden. „Necháme odtěžit vrchní část sesuvu, tak abychom uvolnili tlak na spodní část, tím se masa zeminy stane stabilnější. Zároveň tam necháme vybudovat otevřené svody vody, protože právě voda představuje nebezpečí, že by se mohl svah pohnout dál,“ dodal mluvčí ŘSD. Kvůli vodě také v místě vzniknou dvě retenční nádrže. Hlavní penzum prací by podle předpokladů mělo být hotovo do konce roku.  

Zakázku za 72 milionů korun získalo sdružení firem v čele s Eurovií bez výběrového řízení. Ministerstvo dopravy to vysvětlovalo snahou celou opravu urychlit. Společnost AZ Konzult, která na místě provedla geologický průzkum a připravila projekt sanace, vyčíslila náklady na 90 milionů, ministerstvo je však přesvědčeno, že kdyby vypsalo otevřené řízení, podařilo by se sumu snížit o pětinu. Tomu má také odpovídat nabídka pro Eurovii.

Půda se na dálnici a také sousední železniční trať (Lovosice–Teplice) a část kamenolomu Dobkovičky sesunula loni 7. června po vydatných deštích. Nastala tak další komplikace při stavbě dálnice přes České středohoří. Kvůli sporům s ekologickými sdruženími, která požadovala jinou trasu, došlo při stavbě ke mnohaletému zpoždění. Na sporném území začaly až loni, krátce před sesuvem. Samotné místo, kde k sesuvu došlo, však bylo již téměř hotové a čekalo jen na dokončení celé stavby. Geologický průzkum proběhl u Litochovic letos na jaře. V září odmítl ústecký hejtman vyhlásit stav nebezpečí, který by ministerstvu usnadnil přímé zadání zakázky.