Babiš navrhuje za Prachaře šéfa Skansky

Praha – Ještě nedávno měl spory s ministrem dopravy Vítem Bártou, teď by mohl být sám ministrem stejného resortu. Generální ředitel společnosti Skanska Dan Ťok se pyšní aktivitou v oblasti prosazování transparentních veřejných zakázek, kvůli kterým neváhal ztratit i zakázky pro svou stavební firmu. Politici zatím nechtějí případný střet zájmů předjímat. I opozice je v tomto ohledu zdrženlivá: „Samozřejmě každá zakázka pro jeho bývalou firmu bude pečlivěji zkoumána,“ řekl exministr dopravy Zbyněk Stanjura (ODS).

Video Profil Dana Ťoka
video

Profil Dana Ťoka

Babiš soudí, že šéf největší stavební firmy Dan Ťok je právě z titulu člověka se zkušenostmi z velké stavební firmy správnou volbou, i když někteří kritici to podle něj mohou vnímat tak, že bude „kozel zahradníkem“. Babiš ale věří, že koaliční partneři budou nominaci hnutí ANO respektovat. „On není majitel Skansky, on je zaměstnanec. Je to odborník,“ zdůraznil Babiš. S premiérem se má Ťok setkat zítra. „Chci ho přesvědčovat tím, co jsem udělal a co funguje, jsem člověkem konsenzu,“ uvedl na tiskové konferenci Dan Ťok. Odcházejícího Prachaře nechce hodnotit. Ve funkci by chtěl stabilizovat personální situaci, a to hlavně na ŘSD, kde podle něj utíká spousta příležitostí, pokud úřad nebude fungovat správně. Na personální obsazení má „tipy“, ale nechce je zatím prozrazovat.

Andrej Babiš o Danu Ťokovi:

„On je odborník. Vidí, jakým způsobem je ŘSD v područí stavebních firem. ŘSD má dnes problém s tím, že dělá kontrakty a vícepráce jsou následně zneužívány proti ŘSD. Pan Ťok to zná dobře a je záruka, že to bude dělat nestranně.“


„Pokud zůstane zachován tým odborníků na ministerstvu dopravy, nebude čerpání Operačního programu Doprava ohroženo. Pan Ťok je velmi dobrý odborník z oblasti byznysu,“ uvedl proděkan fakulty dopravní ČVUT Petr Moos. „Regulátor a ten, kdo je regulovaný, by neměl být směšován,“ upozornil Moos. „Teprve se ukáže, zda bude ve střetu zájmů. Samozřejmě každá zakázka pro jeho bývalou firmu bude pečlivěji zkoumána, i když ten hlavní problém by to být nemusel,“ potvrdil Zbyněk Stanjura (ODS). Naopak k šéfovi hnutí ANO, za něž je Ťok nominován, opozice tak smiřlivá není. Andrej Babiš je totiž neustále konfrontován se svými aktivitami v byznysu, odkud do vládní funkce přišel.

Prezident Miloš Zeman, který by měl Ťoka jmenovat, bude-li navržen, s ním bude chtít hovořit, naznačil však, že jeho cestu do vlády blokovat nebude. „Já pana Ťuka neznám, takže stejně jako u každého nového ministra si ho nejdříve pozvu na setkání a zeptám se na jeho názory, vize a koncepce. K jeho činnosti se patrně vyjádřím až za rok, pokud ovšem za rok nebude zase nějaký nový ministr dopravy,“ uvedl prezident.

Pavel Bělobrádek (KDU-ČSL)

„Je tam otazník, zda by šéf velké stavební firmy mohl nějak ovlivňovat chod ministerstva, které rozděluje zásadní zakázky pro jiné firmy. Ale já pana Ťoka z ničeho nepodezírám a myslím si, že bychom neměli každého a priori podezírat z něčeho nekalého.“


Říct ne korupci

Zatímco nyní Babiš navrhuje Ťoka do vysoké politické funkce, před třemi roky naopak Ťok podpořil Babiše a jeho hnutí ANO. Ťok tehdy řekl, že Babišově iniciativě vyjádřil podporu nejen v rámci své firmy, ale také on osobně. Tuto sympatii ale podmínil tím, že se ANO 2011 nepřetransformuje v politickou stranu, protože etický kodex Skansky takovou podporu neumožňuje. V té době neuvažoval, že by mohl vstoupit do politiky. Objevily se spekulace, že Ťok byl zvažován jako ministr už na začátku mandátu současné vlády. Ťok uvedl, že se s Babišem bavil, ale konkrétní nabídku nedostal.

Když v roce 2008 přišel do Skansky jako volba švédské centrály, firma tehdy přecházela na holdingové uspořádání a on odstartoval změny, které se projevily v otevřeném prosazování transparentního zacházení s veřejnými zakázkami. Skanska se stala zakládajícím členem Koalice pro transparentní podnikání a přihlásila se k dodržování Etického kodexu dodavatele veřejných zakázek. Vyhlásil také nulovou toleranci ke korupci. V červnu letošního roku se Ťok také stal prezidentem Americké obchodní komory v ČR. Předtím zde vedl platformu pro transparentní veřejné zakázky a dělal viceprezidenta pro finance. V letech 2011 a 2012 byl za svou činnost nominován na ocenění Odpovědný leader.

Boj s korupcí znamenal pro Skansku ale také finanční potíže. Z miliardových zisků se ještě předloni dostali aspoň na více než tři sta milionů korun, ale loni zaznamenala Skanska propad do ztráty přes osm set milionů korun. Hospodářské výsledky tehdy měli ovlivnit manažeři v jedné divizi, kteří zkreslovali účetnictví. „Jeden z mých nejbližších pracovníků mě zklamal. Vyvodili jsme okamžité důsledky, toho člověka jsme vyhodili. Když vás jeden z deseti lidí zklame, tak se to může stát,“ uvedl Ťok. Za letošní rok očekával opět zisk. Exekutivní vedení Skansky dnes předal finančnímu řediteli Patriku Cholevovi. Zůstává ještě zaměstnancem Skansky, ale nyní už nemá žádné výkonné pravomoci.

Za šest let nespočet ministrů i ředitelů ŘSD

Skanska jako stavební firma měla v minulosti řadu zakázek i pro ministerstvo dopravy, ne vždy ideální. Letos vydal rozhodčí soud verdikt, podle kterého Skanska musí vrátit desítky milionů korun, které získala nesprávným účtováním valorizací za práce na stavbě dálnice D47. Ve sporu zájmů se hájí tím, že dosud je zaměstnancem Skansky, který je povinnen za ni jednat, jako ministr by byl ale podřízen státu a daňovým poplatníkům a jejich zájmu by sloužil.

Nejhlasitější spor s ministerstvem byl s Vítem Bártou, když vedl ministerstvo za stranu Věcí veřejných. Kvůli údajně nekvalitní práci Skansky nechal podél některých dálnic postavit tabule, které na to upozorňovaly. Skanska se bránila u soudu, který je nakonec přikázal odstranit.

Dan Ťok si funkci generálního ředitele vyzkoušel poprvé ve firmě První brněnská strojírna, kde prošel několika profesemi, než dosáhl nejvyšší. V devadesátých letech působil ještě ve společnosti ABB Energetické systémy. V novém tisíciletí vedl českou a slovenskou pobočku Alstom, představenstvo Jihomoravských plynáren a KKCG Industry Karla Komárka. Jako generální ředitel nastoupil do Skansky v roce 2008.

Video Brífink k rezignaci ministra dopravy Antonína Prachaře
video

Brífink k rezignaci ministra dopravy Antonína Prachaře