Drsný protismykový povrch pokryl první most. Pomůže i jinde?

Ropice (Frýdecko-Místecko) – Silničáři nechali na most ve slezské Ropici, po kterém překonává státní silnice říčku Ropičanku, nanést zvláštní povrch. Zdrsněním připomíná pásy u přechodů pro chodce, jeho účelem však není řidiče upozornit na chodce, nýbrž ochránit před smykem v případě námrazy na vozovce. Obdobné opatření by dopravní policie uvítala i na dalších kritických místech, kde hrozí smyk.

Modrý zdrsněný povrch silnice I/11 u Ropice následuje za značkou upozorňující na náledí. Při běžné jízdě si řidič změny povrchu ani nevšimne, při náledí, které se může na otevřeném úseku u mostu vyskytnout častěji než jinde, ho ale dokáže uchránit od smyku a vyjetí z vozovky, nebo dokonce čelní srážky. Povrch je z pryskyřice, modré barvy a drobného kamení. „Vozidlo potom podstatně jinak reaguje,“ podotkl ředitel dopravní policie Tomáš Lerch.

Právě policisté by uvítali, kdyby Ředitelství silnic a dálnic začalo protismykovou úpravu silnic používat co možná nejvíce. Dopravní policie o jejím využití zatím s Ředitelstvím silnic a dálnic jedná, silničáři však k rozšíření modrých pásů zatím přistupují opatrně. Rozhodně je nechtějí používat na dálničních mostech. „Na všech mostech delších než 30 metrů máme modré kočičí oči, máme tam modré patníky a samozřejmě telematiku. V okamžiku, kdy se vyskytne riziko námrazy, jsou mosty naprostou prioritou pro ošetření,“ upozornil mluvčí ŘSD Jan Rýdl.

Ne vždy se ale podaří všechny dlouhé silniční mosty ošetřit včas. Před dvěma lety se hned dvakrát staly hromadné nehody na Rudné ulici (tj. silnici I/11) v Ostravě, loni se ve vrakoviště proměnil například otevřený úsek rychlostní silnice R6 u Chebu.