Dopravci omezují zakázky. Chybí jim řidiči

Praha - Dopravci jenom obtížně hledají nové řidiče. Nejžádanější jsou ti s oprávněním na kamion. Sdružení dopravců odhaduje, že by firmy využily přes 5 000 dalších takových pracovníků. Některé z nich kvůli tomu musejí odmítat zakázky.

Prvním důvodem nezájmu o pozici řidiče jsou příjmy. Zdánlivě jsou sice vysoké, kolem 30 až 40 tisíc korun, hlavně díky dietám. Jenže v zahraničí berou řidiči i dvojnásobek. „Mraky mých kolegů odchází do Německa za lepšími platovými podmínkami,“ říká Petr Chocholoušek, který do kabiny kamionu usedá už jedenáct let.

Druhý důvod: Ze mzdy musí řidič zaplatit i to, když mu někdo z nádrže ukradne naftu, anebo pokuty. Často přitom volí menší zlo: buď špatně zaparkovat, nebo nedodržet povinné pauzy. Sankce se liší podle země, ale často šplhají do výše desetitisíců korun. Řidiče dále odrazuje permanentní kontrola od zaměstnavatele nebo dlouhá pracovní doba, kdy v kabině tráví někdy i dvacet hodin denně. Navíc si stále častěji musejí skládat zboží sami.

Vozidla nemá kdo řídit

Poptávka firem roste, ale zájemců nepřibývá. „Firmy jsou schopny si nasmlouvat další přepravy, ale nejsou schopny si koupit vozidla kvůli tomu, že je nemá kdo řídit,“ potvrzuje mluvčí dopravce ČESMAD Bohemia Martin Felix.

Kabiny kamionů by podle plánu dopravců měli naplnit vyučení. „Zaměřujeme se na učně, kteří vycházejí z učilišť jako mechanici a autoelektrikáři,“ říká Jiří Povolný z Mátra Transport. Další možností jsou nezaměstnaní, kterým stát platí autoškolu. Ta stojí až 50 tisíc korun. Existují i jiná řešení: třeba převést více dopravy ze silnic na koleje. Což slibovalo hned několik ministrů, jenže žádnému se to zatím výrazně nepovedlo.