Platí nový jízdní řád, změny nejsou jen kosmetické

Praha – Na železnici začal platit nový jízdní řád. Tak jako každý rok přináší drobné časové posuny v odjezdech mnoha vlaků, cestující by proto měli zbystřit a zkontrolovat, zda jim například spoj, kterým pojedou v pondělí ráno do práce, neujede. Přináší ale i větší změny. V regionální dopravě se po několika letech útlumu situace spíše zlepší, velké změny přicházejí i do dopravy dálkové.

Posuny o minuty a první změna již do začátku

Nový jízdní řád znamená, že kdo jede Pendolinem z Prahy do Ostravy, musí být na hlavním nádraží o minutu dříve než ještě v sobotu, na Regiojet mu naopak postačí přijít o čtyři minuty později a na rychlík z Prahy do Plzně o minutu dříve. Jsou ale i příklady stability, například rychlíková linka z Prahy do Českých Budějovic nebo z Pardubic do Liberce odjíždí stejně jako dosud.

Video V novém jízdním řádu si budou vlaky ujíždět, varují sdružení
video

V novém jízdním řádu si budou vlaky ujíždět, varují sdružení

Zmatek, který může se zavedením nového jízdního řádu nastat, ještě vystupňoval Plzeňský kraj tím, že před začátkem platnosti přehodnotil své požadavky. Jízdní řád v podobě, kterou vydala Správa železniční dopravní cesty v polovině listopadu, tak platit nebude. Na světě již je mimořádná změna, která se týká osobních vlaků z Domažlic do České Kubice a dále do německého Furthu im Wald. Ty původní měly naplánované omezení jízdy, kraj však oznámil, že budou nadále v provozu a jízdní řád se tomu musí přizpůsobit.

Novinky v příměstské dopravě v Praze a Brně:

Praha:

  • S20: víkendové přímé vlaky z Prahy do Milovic
  • R4: zastavování v Podbabě
  • S65: vznik zastávky Chýně-jih
  • S8/S80: vznik zastávky Praha-Kačerov
  • S9: prodloužené spoje ze Stránčic až do Čelákovic

Brno:

  • S1: linka zrušena
  • S2, S3, S41, S6, S8: nové spoje
  • S21, S42: rušení některých spojů

Konkurenční dopravci Leo Expres a RegioJet spojili kvůli výluce soupravy
Zdroj: ČTK
Autor: Kateřina Šulová

Změny v dálkovém cestování: Jinak do Košic i Vídně

Vedle časových posunů přináší nový jízdní řád i některé velké změny. Docela jinak se bude následující rok cestovat do Košic, zaniká přímý vlak z Prahy přes Vsetín, místo něj pojedou hned tři každodenní spoje přes Ostravu, jednou týdně ještě posilový vlak po téže trase. V noci naopak bude možné cestovat pouze dvěma hotelovými vlaky namísto dosavadních tří. Z Prahy do Vídně nově jezdí výhradně jednotky Railjet, které každé dvě hodiny obslouží také trasu Praha – Brno. Střídat se s nimi budou klasické soupravy na spojích do Bratislavy. Novinkou je možnost cestovat Pendolinem ráno z Chebu do Prahy i Ostravy, ČD tím ale omezily naopak možnost ranní cesty v opačném směru.

Nejenom ČD, ale i ZSSK se pilně chystá na konkurenci. Jednou z "obětí" konkurenčního boje bude tradiční spoj Košičan, místo kterého bude jezdit rychlejší Pendolino a také vlaky Regiojetu i Leo Expressu
Zdroj: ČT24
Autor: Milan Dolejší

Novinka evropského významu za humny

Z celoevropského hlediska je patrně největší novinkou nového jízdního řádu úplné zprovoznění hlavního nádraží ve Vídni. Měly by se na něj sjíždět vlaky ze všech směrů, odpadne tak přejíždění napříč městem při přestupech, jak bylo běžné při fungování jižního a západního nádraží. Západní nádraží zůstává v provozu, budou na něj nadále zajíždět některé vlaky z hlavního nádraží, bezpochyby ale ztratí na významu. Jižní nádraží zaniklo již před pěti lety, nová ústřední stanice vznikla na jeho bývalé ploše. Vídeň není prvním středoevropským městem, které v novém století postavilo nové centrální nádraží. Od roku 2006 slouží monumentální stanice i v Berlíně, který – podobně jako dosud Vídeň – dříve trpěl rozdrobeností svých významných železničních stanic.


Největší omezení v regionální dopravě připravil Plzeňský kraj, který se rozhodl razantně omezit dopravu mezi Staňkovem a Horšovským Týnem, Svojšínem a Borem, ale i na hlavní trati mezi Pňovany a Planou. Úplné zrušení osobních vlaků na některé trati však tentokrát s novým jízdním řádem nenastalo. Naopak Pardubický kraj obnovuje některé dříve opuštěné úseky, především u hranice s Olomouckým krajem.

Nový jízdní řád měl přinést na rychlíkové linky také více komfortu. To se však odkládá. Ačkoli všechny rychlíky mezi Prahou a Plzní dostaly označení „rychlík vyšší kvality“, dráhy dosud nepřevzaly část rekonstruovaných vagonů, které chtěly posílat na vlaky, které z Plzně pokračují do Klatov, a tak se cestující navzdory slibům opět setkají pouze s klasickými „koženkami“. Naopak směrem na Cheb by nadále měly jezdit modernizované vozy nasazované již před změnou jízdního řádu.

ZAJÍMAVOSTI Z NOVÉHO JÍZDNÍHO ŘÁDU:

  • denní vlak s nejdelší trasou projíždějící přes ČR: Jan Jesenius a Porta Bohemica (oba 1 304 km mezi Hamburkem a Budapeští)
  • nejvzdálenější destinace: Moskva
  • nejdelší souprava: rychlík 443 Bohemia mezi Prahou a Bohumínem (denně s výjimkou Vánoc 14 vozů, o prázdninách 18 vozů, z toho tři autovozy)