Po Novém roce skončí asi dva tisíce učitelů, chybí jim vzdělání

Praha – Od prvního ledna začne platit školský zákon, na jehož účinnost se čekalo deset let. Původně tvrdý zákon se povedlo zmírnit tak, aby ze školství nemuselo odejít až osmnáct tisíc pedagogů. Bez potřebné kvalifikace mohou setrvat učitelé starší 55 let s dvacetiletou praxí, částečně i lidé z praxe a rodilí mluvčí, kteří vyučují cizí jazyky. Zbylým učitelům stačí zahájit studium pedagogického oboru, nemusí ho mít vystudovaný hned v lednu 2015.

Video Chládek (ČSSD): Problém je, že deset let víme o tomto zákonu
video

Chládek (ČSSD): Problém je, že deset let víme o tomto zákonu

Školy čeká od začátku roku 2015 změna. Po deseti letech vstoupí v účinnost školský zákon, který požaduje kvalifikaci učitelů a učitelek. Tisíce pedagogických pracovníků si tak musely zajistit požadované vzdělání. Stále však zůstala velká skupina těch, kteří nyní skončí. Ministerstvo školství odhaduje jejich počet na dva až dva a půl tisíce. „Neřekl bych, že ty dva tisíce musí nutně skončit, ale když jsem přebíral resort, tak ten zákon, který platí, ale neustále se odkládala jeho účinnost, by způsobil, že by odešlo osmnáct tisíc učitelů,“ uvedl ministr školství Marcel Chládek (ČSSD). Ministerstvo navíc přišlo s novelizací zákona o pedagogických pracovnících, aby dopad zákona ulehčili, byť školy měly na přípravy mnoho let.

Podpora pedagogických oborů, na některé se ale nedostalo

Spolu s tím podpořili růst počtu kurzů a nabídek pedagogických fakult. „Každý rok dáváme navíc padesát milionů korun,“ uvedl Chládek. Počet pedagogů, kteří nyní nebudou moci vstoupit za katedru, se i podle předsedy Českomoravského odborového svazu pracovníků školství Františka Dobšíka může změnit. „Ukáže až čas, mohou ještě nastoupit studovat,“ uvedl.

Výsledný počet dvou tisíc pedagogů tvoří jednak lidé, kterým se nepovedlo zapsat se na studium pedagogického oboru. Do této skupiny ale patří i lidé, kteří se už dál vzdělávat nechtějí, a tak skončí. Zmírnění zákona přitom podle Dobšíka nemohlo být lepší. „Bylo to maximum, co se dalo vyjednat,“ řekl Dobšík. Úlevy se dočkali pedagogové, kteří mají mnohaletou praxi, i zde je ale stanoven značný limit – ve školství musí pracovat aspoň dvacet let a musí být starší pětapadesáti let.

Dostudování během vyučování

Protože ale začala být podmínka kvalifikace aktuální až letos, řada lidí se snažila dohnat povinnost až na poslední chvíli. Studium ale trvá několik let. I v tomhle ohledu se podařilo zákon změkčit. Na školách tak mohou setrvat i učitelé, kteří mohou doložit, že právě studují konkrétní obor své práce. „Stačí tedy, když bude studující. Tím splní požadavky do chvíle, než ukončí a graduuje,“ konkretizoval Chládek. Školy tak sice získají vzdělané učitele, ale v mezidobí za ně musí zajistit suplování. Většinou jde o jeden den v týdnu, který při dálkovém studiu stráví učitelé ve škole, ale opět jako studenti.

Vstříc nicméně zákon vychází školám, které by měly problém najít náhradu – ať už kvůli počtu absolventů oborů, nebo kvůli lokalitě škol, které sídlí v malých regionálních městech. Někde by museli vzdělávací instituce dokonce zavřít, například v Karlovarském kraji mají některé školy podíl nekvalifikovaným učitelů až 65 procent. „Jsem velmi rád, že se mi podařilo prosadit i podmínku, že pokud není možné, aby škola získala kvalifikovaného učitele na konkrétní pozici, tak po nezbytně nutnou dobu může zůstat i nekvalifikovaný učitel,“ řekl Chládek. Pro školy to ale není automatická omluvenka, proč si ponechat nekvalifikovaný personál. Reálnou potíž mohou prokázat výběrovým řízením, do kterého se nikdo nepřihlásil.

Zavedení úlev tak může připadat nefér hlavně pedagogům, kteří by nyní spadali do některé z kategorií, kde není vyžadována kvalifikace. S vědomím přijatého zákona se mu ale už dříve v minulých pěti, deseti letech přizpůsobili a školu si udělali. „Kdo chce vzdělávat naše děti, měl by sám na sobě pracovat a sám se vzdělávat,“ konstatoval ministr školství.