Letošní černé statistiky – více mrtvých na železnici i silnicích

Praha – Letošní rok byl co do počtu nehod na železnici vůbec nejtragičtějším za posledních deset let. Přibylo nejen nehod, ale stoupl i počet mrtvých. Výsledky statistiky zveřejnila Drážní inspekce, jež k dnešnímu dni eviduje 312 střetů vlaků s člověkem, při kterých zemřelo 237 lidí. Dalších 43 osob zemřelo na železničních přejezdech. Oproti loňsku se zvýšil i počet mrtvých na silnicích.

Smrtelných nehod přibývá na železnici i silnicích (zdroj: ČT24)

„Jedním z těch důvodů, proč narostl počet nehod, bude určitě i stav počasí. Zatímco pokaždé na začátku roku bývá spousta sněhu, lidé častěji jezdí hromadnými prostředky nebo auty. Tak v letošním roce ten začátek roku, kdy jsme v lednu zaznamenali 33 nehod, byl bez sněhu a lidé častěji chodili pěšky. Tím pádem využívali i zkratky přes koleje,“ uvedl mluvčí Drážní inspekce Martin Drápal.

Nejrizikovější oblastí byl letos Středočeský kraj, kde došlo k 55 nehodám, při nichž zemřelo 44 lidí. V počtu tragických nehod ho pak následuje Moravskoslezský kraj a Praha. Opačná situace je podle předběžných statistik inspekce v Karlovarském kraji, kde zemřeli čtyři lidé. Meziročně přibylo smrtelných nehod nejvíce v Jihočeském kraji, kde letos na železnici zemřelo deset osob, oproti loňsku tedy více než třikrát tolik.

Vývoj střetů drážních vozidel s osobami
Zdroj: ČT24/Drážní inspekce

Vysoká čísla zaznamenala inspekce také v počtu úmrtí na železničních přejezdech, které úřad eviduje samostatně. Zřejmě ale nepůjde o hodnoty rekordní. Letos totiž na přejezdech zemřelo 43 osob, tedy o sedm méně než v roce 2010. Nejvíce nehod se paradoxně stává na přejezdech zabezpečených výstražným světlem, kterých se letos odehrálo na devět desítek a zemřelo při nich 25 lidí. Naproti tomu přejezdy bez světel, kde je pouze výstražný kříž, mají letos ve statistikách evidovány čtyři smrtelné nehody.

Většina střetů, při nichž vlak srazí osobu přecházející koleje, se podle inspekce stává v místech, kde železnice křižuje pěšinky a kde jsou lidé zvyklí cestu si zkracovat právě přes koleje. Jde tedy o místa, ve kterých by se chodci vůbec pohybovat neměli. Zhruba třetina osob usmrcených vlakem jsou podle inspekce sebevrazi.

V Poříčanech na Kolínsku se dnes odpoledne srazil rychlík a osobní vlak. Aktuální informace přinášíme ne webu ČT24

Letos skončil několikaletý trend poklesu nehod na silnicích

K dnešnímu dni zemřelo na českých silnicích 629 lidí, o 46 více než za celý loňský rok. Rokem 2014 tak skončil šestiletý trend, kdy se počet mrtvých snižoval. Zatímco vloni zemřelo na silnicích 583 lidí, letos opět číslo překročilo hranici šesti set. I přesto, že mrtvých na silnicích přibylo, je jejich počet na silnicích nejnižší od roku 1961.

V posledních letech kromě loňska se počet obětí havárií v Česku pohyboval kolem sedmi set, a před rokem 2008 dokonce nad hranicí jednoho tisíce. Nejvíce lidí zemřelo na silnicích v roce 1969, kdy si nehody vyžádaly 1 758 životů. „Podíváme-li se na to v širším kontextu, tak ten pokles dopravních nehod nadále trvá… Ale na druhou stranu je potřeba si říci, že ta čísla jsou oproti vyspělým státům velmi vysoká,“ říká ředitel dopravní policie Tomáš Lerch. 

Těžce zraněných naopak letos meziročně ubylo, a to o 64 na celkových 2 718. Nejméně tragickým měsícem roku byl únor, kdy podle policie zemřelo 24 lidí. Naopak nejvíce životů si vyžádaly zářijové nehody, a to celkem 76. Nejtragičtějším dnem byl čtvrtek 31. července s devíti mrtvými. Tři lidé najednou tehdy zemřeli při srážce kamionu a osobního auta na Pelhřimovsku a vážný byl také střet osobního vozu a autobusu, při kterém jeden člověk zahynul a dalších 15 se zranilo.

Statistiky za rok 2014 ale ještě nejsou zcela uzavřeny a zveřejněná čísla nezahrnují poslední dva dny v roce. Dnes například zemřel šestadvacetiletý muž po srážce osobního auta s kamionem v obci Nelepeč-Žernůvka na Brněnsku. 

Počet úmrtí při nehodách v jednotlivých měsících roku 2014
Zdroj: ČT24