Vědci rozluštili DNA koně - pomůže při léčení dědičných chorob

Washington – Genetickou informaci koně domácího se povedlo úspěšně rozluštit mezinárodnímu týmu vědců. Informuje o tom web BBC. Jejich práce, publikovaná v předním světovém vědeckém časopisu Science, by mohla objasnit způsob, jakým byli koně domestikováni. Výzkum dále odhalil podobnosti mezi koněm a dalšími savci, jako jsou například turovití, mezi které patří koza, bizon či kráva. Kůň také sdílí velkou část DNA s člověkem, což by mohlo mít význam pro medicínu. Koně například trpí více než devadesáti dědičnými chorobami, které vykazují podobnosti s lidskými nemocemi.

„Koně a lidé trpí podobnými chorobami, takže odhalení jejich genetického viníka u koní je příslibem prohloubení našich vědomostí o nemocech obou organismů,“ uvedl spoluautorka studie Kerstin Lindblad-Toh z Massachusetts Institute of Technology (MIT). „Koňská sekvence DNA je klíč, který umožňuje dosáhnout tohoto cíle,“ dodává.

Vědci zkoumali DNA Stmívání

Při určování vysoce kvalitní sekvence DNA pomocí tzv. Sangerovy metody používali vědci genetickou informaci od dospělé klisny plnokrevníka jménem Twilight (Stmívání). S pomocí technologie kapilárního sekvenování DNA zjistili, že její genom, tedy veškerá genetická informace uložená v DNA, obsahuje asi 2,7 miliardy nukleotidů. Člověk jich má o 200 milionů víc.

Tým vědců zároveň zkoumal DNA dalších koní různých plemen. Velká část koňské DNA, 17 ze 32 párů chromozomů, je podobná lidské. Proto také koně mohou trpět dědičnými chorobami skoro stejnými, které trápí i nás.

Koně byli domestikováni před 4000 až 6000 lety. V době, kdy se hlavním pracovním nástrojem v zemědělství staly stroje, se koně užívají především pro sportovní či rekreační účely. Věda dosud odhalila uspořádání genetické informace u člověka a také u ptakopyska, myši, potkana, šimpanze či makaka.