Až se zlepší řízení letového provozu, bude se nám dýchat lépe

Londýn - Nejlepší inženýrské mozky si už dlouho lámaly hlavu s tím, jak omezit zplodiny z leteckých motorů. Snaha vynalézt letadlo, které by bylo k přírodě co nejšetrnější, už přišla vědce na miliony dolarů. Vědci z Oxfordu ale teď přišli s překvapivou teorií. Drahý výzkum je prý nanic. Údajně stačí lepší řízení letového provozu a emisí radikálně ubude.

Není to ani dva měsíce, co Boeing s velkou pompou vypustil do vzduchu nový stroj Dreamliner. Vypiplaný model má být lehčí, mít menší spotřebu a chovat se ekologicky. Jenže jeho výroba ještě potrvá, emise je ale potřeba omezit hned. Vědci z Oxfordu přišli s jednoduchým řešením. Podle nich stačí, když letecké trasy povedou přímo, a rázem se bude dýchat lépe. 

Lepší letové řízení by tak mělo zabránit dlouhému čekání na start s puštěným motorem. A letadla by také mohla trávit méně času ve vzduchu. 

Podle britských vědců nové technologie samozřejmě mohou pomoci. Třeba přechod na nefosilní paliva ale považují za hudbu vzdálené budoucnosti. Investice do takových technologií je navíc podle nich velký finanční risk, protože hrozí, že vyvinete letadlo, které si nikdo nebude chtít koupit. Dreamlineru to zatím nehrozí. Ještě se ani nevyrábí a už má rekordní počet objednávek.

Boeing - Dreamliner
Boeing - Dreamliner